LEGO ændrer fokus på gaming
I 25 år har LEGO udgivet spil, men fokus har måske været for meget på drengene. Nu skal flere spille med.
I 25 år har LEGO udgivet omkring 180 spiltitler, hvor fokus særligt har været på drengene. Nu vil LEGO forsøge at flere spil ”taler” til flere forskellige målgrupper. Det skriver DR.dk.
De startede med et spil til konsollen Sega Pico med legoklodser i december 1995, som var meget pixeleret. Her kunne du bygge en racerbil eller pizzabil og efterfølgende køre ræs i denne. Senere kom også ”LEGO Marvel Super Heroes”, ”Harry Potter”, ”LEGO Batman” og mange flere.
I dag er det særligt smartphones, PlayStation og Xbox, som styrer markedet og er de konsoller, der står i brugernes hjem.
Så meget spiller de danske børn
LEGO Games har i alt solgt mere end 200 millioner spil på verdensplan og har over 1.000 personer ansat i forskellige spilafdelinger rundt i Europa, USA og Asien. Men størstedelen af spilafdelingen er altså placeret i Billund.
Alt efter hvilke LEGO spil der er tale om, så udvikles de af alt fra små hold på 10 medarbejdere, mens de store projekter udvikles på hold med mere end 400 medarbejdere.
Det er også forskelligt om spillene omhandler samme leg, som kendes fra de fysiske LEGO-klodser, eller er såkaldte action adventure-spil. Dette er spil, hvor man typisk er en figur, der kæmper sig igennem forskellige baner med opgaver, som skal løses.
Klodserne skal atter i fokus
En af de seneste satsninger er ”LEGO Builder’s Journey” fra 2019, hvor det handler om at samle klodser på alle mulige måder. Det er mere ”back to basic”, hvor klodserne er i fokus. Og det er et fokus LEGO vil fortsætte med at have.
-”Spillet (red. LEGO Builders Journey) giver en meget taktil oplevelse af det at bygge med LEGO-klodser, og det fanger den glæde ved at bygge og være kreativ, som man også kan få ved at bygge med fysiske klodser. Det er meget det, vi vil udvikle flere spil på, siger Sean McEvoy, underdirektør, LEGO Games til DR.dk.
GUIDE: For meget skærmtid? Sådan begrænser du børnenes skærmtid
Sean McEvoy fortæller også, at kernemålgruppen for LEGO fortsat er børn og familier. Og deres spil gerne må spilles af flere – også voksne. De vil derfor forsøge, at spillene henvender sig til mere end én målgruppe.
-”Vi vil gerne være lidt mere inkluderende og lave noget med mere diversitet. Man kan sige, at nogle af de spil, vi tidligere har lavet, måske har fokuseret meget på drengene i de udtryk, vi har valgt. Vi tror, der er mange muligheder, hvis vi udvikler spil til børn og familier, men hvor vi også inviterer flere med,” siger Sean McEvoy.
Det betyder dog ikke, at det er slut med spil, der skabes i samarbejde med rettighedshavere, som spillene med superhelte. De er stadig nogle af de mest solgte spil fra LEGO.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
LEGO Games har i forbindelse med deres 25-års fødselsdag produceret en podcast, som du kan høre her.