Efter Facebook-lov i Australien: Følger Danmark efter?
Australien har med ny lov sikret, at de lokale medievirksomheder får rimelig betaling, når platformen som Facebook og Google bruger deres nyheder.
Australiens vedtagelse af en ny lov, der gør det obligatorisk for techgiganter at betale for medievirksomheders indhold, kan meget vel varsle nye tider for platforme som Facebook og Google.
Blandt andre Canada og Storbritannien har fulgt lovforslaget nøje, og i Danmark har løsgængeren Jens Rohde kaldt kulturminister Joy Mogensen (S) i samråd for, at få svar på en række spørgsmål om regeringens lovforslag til implementering af EU’s copyright-direktiv, skriver Mediawatch.
Lovforslaget i Australien har været tre år undervejs, og gør landet til det første som kræver betaling fra IT-giganter, hvis de bruger indhold fra landets medier på sine platforme.
Jens Rohde vil have kulturministeren til at redegøre for blandt andet “afgrænsninger om ikke at kunne kræve betaling for deling af hyperlinks, vil indgå i regeringens lovforslag”.
Det danske lovforslag ventes at være klar i slutningen marts, men ifølge et udkast, som blev sendt i høring i december, er “hyperlinks, og enkelte ord eller meget korte uddrag af en pressepublikation” undtaget, skriver Mediawatch.
Facebook lukkede for nyheder
I opløbet til at det australske parlaments vedtagelse af loven lagde Facebook pres på politikerne og fjernede alt indhold fra de lokale nyhedsmedier.
Således kunne mediehusene ikke poste nyheder og brugerne måtte gå direkte til mediehusenes egne kanaler. Samtidig kom Facebook – i hvert fald ifølge dem selv – til, at lukke for information fra blandt andre de australske sundhedsmyndigheder.
Sikrer rimelig betaling for indhold
Ifølge Ritzau siger den australske finansminister, Josh Frydenberg, at loven sikrer, at lokale medievirksomheder får rimelig betaling for det indhold, de laver, og at loven vil blive revideret i løbet af det første år.
Med loven får mediehusene mulighed for at føre sager ved hjælp af en voldgiftsmand. Det forbedrer medievirksomhedernes forhandlingsposition og hjælper dem med at nå fair aftaler, siger lederen af Australiens konkurrencemyndighed, Rod Sims, ifølge Ritzau.
Hos brancheorganisationen Danske Medier har man i et høringssvar til lovforslaget, som Jens Rohde har indkaldt Joy Mogensen i samråd om, blandt andet noteret, at EU’s copyright-direktiv “som udgangspunkt er totalharmoniseringsdirektiver, er foreningen opmærksom på, at den danske implementering i vid udstrækning er bundet af de regler, som direktiverne indeholder, og at der af denne grund ikke er muligt at indføre eller opretholde regler, der afviger fra direktiverne”.
Danske medier skriver videre, at “uanset dette kan reglerne medføre uhensigtsmæssigheder eller give anledning til uklarheder”.
Mere til historien
I en artikel fra december sidste år skriver Danske Medier på baggrund af en række undersøgelser, at “danskerne vælger aviser og fjernsyn, når de er på udkig efter nyheder og information. Facebook og Instagram er det derimod kun et mindretal, der bruger til nyheder”. I oktober 2019 angav kun tre procent af de adspurgte danskere, at Facebook er deres vigtigste kilde til nyheder.