Stor ændring rammer Black Friday
Black Friday er shoppingdagen over dem alle i mange lande, men i år rammes Black Friday af en stor ændring.
Black Friday 2020 vil være markant anderledes end tidligere Black Friday events. Normalt er det en dag, hvor kunderne står i kæmpe køer for at få fingrene i gode tilbud i de forskellige butikker, men sådan bliver det ikke i 2020.
Coronapandemien forventes at ændre Black Friday i år, så det primært bliver tilbud online.
Analysefirmaet Kantar/Sifo har foretaget en undersøgelse for PriceRunner, der viser, at 42 procent af butikkerne i år vil satse på at gøre Black Friday til et online udsalg. Kun 5 procent svarer, at de vil satse på, at der skal være udsalg i de fysiske butikker. Cirka hver femte (21 procent) af butikkerne svarer, at de satser på en kombination af online og fysisk udsalg.
-”Black Friday 2020 bliver et digitalt udsalg, hvor størstedelen af tilbuddene kommer til at være i onlinebutikkerne. Restriktioner og opfordringen til social distancering betyder, at butikkerne forbereder et digitalt og Corona-sikkert udsalg. Det betyder langt flere tilbud online og færre af de såkaldte køtilbud i de fysiske butikker,” siger Martin Andersen, direktør i Pricerunner, i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen viser også, at der fortsat er 1 ud af 3 butikker, som er usikre på, hvad de gør i forhold til Black Friday i år. Dette skyldes de strammede restriktioner, som vi netop har fået herhjemme i forhold til coronapandemien.
-”På trods af usikkerheden vil vi opleve et Black Friday udsalg, der strækker sig over flere dage. Dermed kan butikkerne sprede de gode udsalgstilbud ud over flere dage og lave et Corona sikkert udsalg. Der er ingen tvivl om at Black Friday omsætningen i onlinebutikkerne vil vækste med 20 til 30%. Vi tager på udsalg hjemme via mobil eller computer,” siger Martin Andersen.
4 ud af 10 forventer trods corona-situationen, at Black Friday vil stige i forhold til 2019.
Det er dog heller ikke unormalt, at handlen foregår meget på webshops. I 2018 var handlen også flyttet til webshops.
Black Friday: Webshops vinder over fysiske butikker
Mere til historien
Black Friday er over årene blevet større og større online. Derudover har Black Friday fået følgeskab af eventen Cyper Monday.