Snart kan iPhone og Apple Watch starte bilen
Apple er klar CarKey, som giver mulighed for oplåsning og start af bilen via iPhone og Apple Watch fra iOS 14.

Apple er klar til, at lade iPhone og Apple Watch låse bilen op og efterfølgende starte den. Som en del af Apple CarPlay introducerer Apple nu digitale bilnøgler. Navnet på disse er CarKey.
Den kommende BMW5-serie (2021) bliver første bilserie, som kan låses op via iPhone eller Apple Watch. Men på sigt skulle de digitale bilnøgler gerne blive bredt tilgængelig.
iOS 13 er installeret på 9 ud af 10 nyere iPhones
Det er muligt via appen Beskeder at dele den digitale bilnøgle. Apple benytter NFC-teknologien til den digitale bilnøgle. Når du ikke længere synes, at en bestemt person skal have en digital bilnøgle, så kan denne deaktiveres via iCloud.
Når først du har parret bilen med iPhone/Apple Watch, så er det nemt at låse den op. Uret eller telefonen holdes hen til NFC-chippen og bilen vil derefter låses op. Dette vil formentlig være omkring bilens dørhåndtag, at denne er placeret. Efterfølgende kan man enten godkende via FaceID eller TouchID for sikkerhedens skyld. Denne sikkerhedsdel kan også fravælges, hvis man ønsker dette.
CarKey er en del af iOS 14 og vil derfor virke på en række iPhone-modeller helt tilbage til iPhone 6S og iPhone 6S Plus.
iOS 14 og iPadOS 14 kommer til disse enheder
Apple er en del af Car Connectivity Consortium, hvor der arbejdes på at finde en fælles standard indenfor teknologien. Den har fået navnet Digital Key. På nuværende tidspunkt er den ude i version 2.0, der kom i efteråret 2019, men version 3.0 skulle være på vej.
Du kan blive klogere på, hvad iOS 14 ellers bringer af nyheder her.
Mere til historien
Apple CarKey er ikke en total revolution. Faktisk er der allerede bilproducenter, som tilbyder lignende funktioner. Her kræves blot separate apps, hvor CarKey er integreret i iOS.
Læs også:
Apple starter angiveligt produktionen af nye iPhones i juli
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)GUIDE 2025: Bliver du overvåget? Se hvordan du finder skjulte trackere på både iPhone (som AirTag) og Android i vores opdaterede guide. Vi gennemgår de nye automatiske advarsler og samarbejdet mellem Apple og Google, der sikrer dig mod uønsket sporing.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)OVERBLIK: Apples roadmap for 2026 ser rekordstort ud med over 20 planlagte lanceringer. Vi har samlet listen med alt fra den ventede iPhone Fold til nye smarthome-produkter.
(mere…)Mens markedet for hukommelse er presset i knæ, rykker Apple tættere på deres største rival. Læs hvorfor Samsung nu bliver hovedleverandør af RAM til iPhone.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

