Tag lægen med på ferie via ny mobiltjeneste
Der er hvert år tusindevis af danskere, som bliver syge på ferien og må opsøge en læge. Nu kan du tage lægen med på ferie via mobilen.
Hvert år drager mange danskere til udlandet for at holde ferie, men det sker også at tusindvis af disse bliver syge og må opsøge en læge.
Opsøger du en læge i udlandet, så er det ikke alene et nyt ansigt, nye behandlingsmetoder, ukendt medicin – næ det er også et fremmed sprog. Det kan derfor være en udfordring for de fleste.
Denne udfordring bliver nu mindre for en halv million danskere, når de rejser. De kan nemlig tage lægen med på ferie.
Jesperhus Ferieparks nye app er ”uegnet for børn”?
Du er blandt den halve million danskere, hvis du har en sundhedsforsikring eller er fordelskunde i Tryg Forsikring. Det er nemlig dem, som ”sender lægen med på ferie”.
Du får selvfølgelig ikke lægen fysisk med, men du kan gratis konsultere lægen via videoopkald i juli og august uden for din egen læges åbningstid. Det er alle hverdage fra klokken 16.00 til 22.00 og weekender samt helligdage fra klokken 9.00 til 17.00.
Lægen med på ferie
Har du brug for en konsultation med en videolæge, så foregår det via appen ”Tryg Lægehotline”. Det er på den måde muligt, at læge og patient kan se hinanden, samt den syge tilses i rolige omgivelser som f.eks. hotelværelset eller lignende.
-“Vi vil gerne give vores kunder mere tryghed og fleksibilitet på rejsen. Derfor giver vi dem lægehotlinen gratis med på sommerferie, så de har mulighed for at tale med en læge fra Danmark på dansk – uden at skulle ud af sengen, hvis de bliver syge på rejsen,” udtaler Thomas Klærke, direktør for pris- og produktudvikling i Tryg.
Sådan får du HELE din datapakke med på ferie
Konsultationerne varetages af speciallæger i almen medicin, som derfor også kan svare på forskellige sygdomssymptomer, der ikke kræver en fysisk undersøgelse. De kan også ud fra samtalen og videobillederne vurdere om sygdommen skal behandles nu eller kan vente til patienten er hjemme igen efter endt ferie.
-“Det kan for eksempel dreje sig om solskoldning, maveonde, influenza, hududslæt, øjenbetændelse, slag og skrammer m.m. Patienten vil typisk have brug for at vide, om der er behov for behandling og hvilken medicin, han/hun skal købe på det lokale apotek. Andre gange rækker det med en beroligende snak. Mange ringer for eksempel ved bekymringer om deres feberramte børn, og nogle kontakter os også for få en second opinion efter et besøg hos en læge i udlandet,” fortæller Camilla Weber Fenst, speciallæge i Almen Medicin på Aleris-Hamlet.
Gælder også Tryg-kunder i Danmark
Den nye tjeneste gælder også for de Tryg-kunder, som holder ferie i Danmark. Lægen kan også gøre mere for disse patienter, da de her kan udskrive recepter og indlægge patienten på det nærmeste sygehus.
-“Hvis du for eksempel sidder i et sommerhus langt fra den nærmeste lægevagt og har brug for at konsultere en læge angående sygdomssymptomer hos dig selv eller dine børn, er lægehotlinen en let tilgængelig løsning, der kan spare dig for en masse tid og besvær. Det kan også være, at du er alene hjemme med børnene og du ikke har nogen bil. Så kan det være sin sag at skulle af sted til lægevagten. Mange praktiserende læger holder også sommerferie, og det øger presset på lægevagten,” slutter Thomas Klærke.
Sådan undgår du mobil-turistfælderne i sommerferien
Trygs lægehotline for fordelskunder og de der har en sundhedsforsikring, dækker hele husstanden, hvis de er tilmeldt folkeregistret på adressen.
Det koster 149 kroner per konsultation efter den 31. august 2019, hvis du er fordelskunde hos Tryg og har du en sundhedsforsikring er prisen 249 kroner. Har du sundhedsforsikringen, som en del af Trygs personforsikring, så er lægehotlinen inkluderet i prisen og gratis året rundt.
Du kan downloade ”Tryg Lægehotline” i Apples App Store og Google Play Store.
Mere til historien
Denne lægehotline fra Tryg Forsikring tilbydes i samarbejde med privathospitalet Aleris-Hamlet, som er dem der varetager konsultationerne med Trygs kunder. Aleris-Hamlet har tilbudt videokonsultation de seneste fem år og deres erfaring viser, at op mod 70 procent af alle henvendelser kan løses enten med behandling eller rådgivning.