Samsungs smartphone-salg falder
Samsung er stadig nummer ét på det globale smartphonemarked, men koreanerne sælger færre telefoner end før.
Samsung er stadig verdens største smartphone-producent. Det viser tal fra Counterpoint Research, der har set på det globale salg i tredje kvartal 2018.
Der blev solgt 72,2 millioner enheder mellem juli og september i år. Selvom det er mange telefoner, så dækker tallene stadig over et fald på 13 procent, når der sammenlignes med det samme periode i 2017.
I perioden faldt det globale smartphone-salg med 5 procent.
Tilbage i tredje kvartal 2017 var Samsungs globale markedsandel 21 procent. Markedsandelen er nu 19 procent.
Klarer sig dårligt i Asien
Samsung har i Asien en markedsandel på 10 procent, og er således nummer fem i dette område. Her dominerer de kinesiske producenter Oppo, Huawei, Vivo og Xiaomi. Disse har alle en markedsandel omkring 14-16 procent. I Asien er Oppo producenten med den største markedsandel.
I Nordamerika fører Apple. Markedsandelen er 39 procent. Samsung ligger her på 36 procent.
Mens Huawei er helt usynlige på det amerikanske marked, så klarer de sig til gengæld godt i Europa, hvor de indtager andenpladsen med en markedsandel på 22 procent. Samsung ligger nummer ét med 31 procent. Apple har tredjepladsen med 19 procent.
Huawei har andenpladsen på det globale marked. Over det seneste år har Huawei haft en vækst på 33 procent, lyder det fra Counterpoint Research.
Samsung og Huawei kæmper i Danmark
Salgstallene fra den danske mobilbranche viser, at Samsung og Huawei kæmper om andenpladsen. Alt efter hvilken måned i 2018 der zoomes ind på skiftes de til at være nummer to.
Tallene viser også, at Samsungs omsætning på smartphones i Danmark er højere end Huaweis.
I Danmark står der Apple på stort set fem ud af 10 solgte smartphones.
BAGGRUND: 3 ting du ikke vidste om mobilsalget i Danmark
Tiden vil nu vise om Samsung kan vinde markedsandele tilbage, og for alvor sætte Huawei på plads. Næste skridt er lanceringen af Samsung Galaxy S10.
Mere til historien
På det globale marked udgør ”andre mobilproducenter” 26 procent af markedet. Her ligger eksempelvis HTC, Sony og Nokia.