5G kan målrettes specifikke løsniger hos den enkelte kunde
Den enkelte erhvervskunde vil med 5G kunne få skræddersyet dækning til løsning af specifikke opgaver.
Næste generation mobilnetværk, 5G, vil ikke blot handle om dækning og hastighed. Teknologien kan derimod målrettes mod den enkelte kunde. Det skriver IT-Watch (betalingsartikel, men var offentlig da vi skrev denne citathistorie, red.).
5G har nye tekniske muligheder, som vil kunne anvendes meget mere specifikt end tilfældet er i dag.
-“Det giver os nogle muligheder for at forbedre kundeoplevelsen, som vi ikke er i stand til med de teknologier, der er på vores radionetværk i dag,” siger Henrik Kofod, teknisk direktør i Telia Danmark. til IT-Watch.
LÆS OGSÅ: Antennemodul til 5G er klar
5Gs fortræffeligheder er svartiderne
I samarbejde med Nokia har Telia opstillet et par demoer, som IT-Watch fik fremvist i et mødelokale i Parken på Østerbro i København.
En af demonstrationerne bestod af tre robotarme, der i samarbejde skulle balancere en bold på en lille kvadrat. Hvis man slår til bolden, så sørgede robotterne i samarbejde med hinanden for at balancere bolden, således at den returnerede til midten af kvadraten, hvor bolden skulle ligge helt stille.
Et Playstation kamera fungerede som øjne, der holdt øje med bolde. Hver robotarm skulle kommunikere med de andre, for at kunne balancere med bolden. Demonstrationen viser 5G’s meget korte reaktionstid (latency).
Hvor 4G har en latency på omkring 50 millisekunder, så er 5G helt nede på 2 millisekunder. Den lave latency er vigtig i en lang række fremtidige senarier lige fra computerspil til selvkørende biler.
5G kan tilpasses erhvervskunderne
Modsat tidligere mobilteknologier handler 5G ikke længere kun om dækning og hastighed, men lige så meget om individuelle løsninger.
-“Det bliver mere løsningsorienterede ting, som er tilpasset en specifik kunde, vi kommer til at lave,” siger Henrik Kofod til IT-Watch.
Men hvad disse løsningsorinterede ting munder ud i ude i virkeligheden, er Telia stadigvæk ved at finde ud af. Det sker i samarbejde med kunderne.
En af fordelene med 5G er, at man kan levere forskellige tjenester på samme tid. Med 5G kan man prioritere data og afsætte kapacitet til bestemte tjenester på en helt anden måde end er tilfældet i dag
F.eks. vil man kunne afsætte en fast høj kapacitet til en tv-station, som kører rundt og sender livevideo, alt i mens tusindevis af selvkørende biler kommunikerer med hinanden via 5G på samme tid.
Det senarie vil med dagens 4G netværk være utænkeligt, fordi tv-stationens høje forbrug af data vil gå ud over forbindelsens latency, hvilket vil umuliggøre hurtig kommunikation mellem de selvkørende biler. Med 5G kan man dele netværket op, og tildele ressourcer til de enkelte brugere på en langt mere effektiv måde.
Landsdækkende 5G har lange udsigter
Landsdækkende udrulning af 5G er derfor heller ikke ikke det, som Telias kunder skal forvente lige med det samme.
5G vil i første omgang blive brugt til at sikre kapacitet i områder, hvor der der er tryk på mobilnetværket.
Til efteråret afholder Staten en auktion over flere frekvensbånd. Dem kan teleselskaberne byde ind på. Det største problem med ny teknologi er som altid størrelsen af investeringen, der skal kunne forrentes.
Det betyder helt konkret, at yderområderne risikerer at komme til at vente på 5G, da den store investering kan være være et problem at forrente i udkantsområderne, hvorimod forretningscasen ser helt anderledes ud i mere befolkningstætte områder.
Mere til historien
Vi skal forvente, at 5G bliver udrullet som et ekstra lag ovenpå 4G netværket. 4G bliver basisnetværket, og så vil 5G kun være tilgængelig i nogle områder. Samme senarie var sagen, da vi skiftede fra 3G til 4G, hvor 4G efterhånden overtog dækningen fra 3G. Dette har dog taget mange år, og på Telias netværk kan man faktisk først i løbet af efteråret i år tale om landsdækkende 4G.