Salget af smarthøjtalere vil eksplodere
Den amerikanske tech-trio, Amazon, Google og Apple, skal ikke forvente at få det store at sige, når kineserne tager de stemmestyrede smarthøjtalere til sig.
På verdensplan vil der med udgangen af 2018 være i nærheden af 100 millioner smarthøjttalere i brug. Det anslår den Singapore-baserede analysevirksomhed Canalys ifølge Venturebeat. Det er en fordobling siden udgangen af 2017.
Men det stopper ikke der. Canalys har studeret tendenserne nøje og ganget og divideret markedet med de store spillere på området: Google, Amazon og Apple, og kommet frem til at antallet af smarthøjtalere i løbet af få år passerer 200 millioner og rammer 225 millioner enheder i 2020.
Så hvis du tror, at det kun er noget amerikanere (73 procent af salget sker over there) og teknik-nørder leger med, så må du tro om.
Google og Amazon længder foran Apple
Det er samtidigt et marked, hvor Google og Amazon har sat Apple af.
Således sprøjter Amazon Echo-enheder ud og sidder i øjeblikket på halvdelen af markedet, mens Google med Home sidder på 30 procent. I 2022 venter Canalys at de to tech-mastodonter hver vil sidde på cirka en tredjedel af markedet – men det bliver ikke Apple, som for alvor æder sig ind på konkurrenterne.
Canalys mener, at Apple og dets HomePods markedsandel vil vokse fra fire procent i dag til ti procent i 2022.
Hvem der sidder på de resterende lidt over 20 procent er lidt usikkert. Blandt andet nævner Canalys ikke Sonos, som med One forsøger sig på markedet.
PODCAST: Hør hvor vilde de digitale assistenter bliver i fremtiden
Men det skulle være sikkert, at den store trækhest i antallet af enheder ventes at blive Kina. I øjeblikket foregår tre procent af salget af smarthøjtalere i det folkerige land, men de knap 1,4 milliarder kinesere ventes snart at blive modne til for alvor, at opdage den stemmestyrede enheds fortræffeligheder, så hver tiende smarthøjtaler vil blive solgt i Kina.
Men det bliver hverken Amazons, Apples eller Googles enheder, som kommer til at blive en markant del af den kinesiske indretning.
At få fodfæste i Kina vil være svært for den amerikanske trio Apple, Google og Amazon, men de vil også stå over for intens lokal konkurrence.
Det siger Hattie He fra Canalys:
– “Kina er stadig et voksende marked for smarthøjttalere, men det er en sovende kæmpe. Lokale aktører, som Alibaba og Xiaomi, investerer stærkt, siger han og pointerer, at markedet er gigantisk:
– “Kina har et massivt potentiale med mere end 450 millioner husstande – hvilket er over tre gange antallet i USA”.
Mere til historien
Måske når Canalys’ forudsigelser at blive forstyrret af udviklingen. Et nyt patent står nemlig stærkt på rygtebørsen i øjeblikket. Samsung skulle have udviklet en smarthøjtaler med berøringsfølsom skærm og indbygget kamera. Læs mere om det her