Instagram vil udnytte Stories til produktsalg

Stories med produktbilleder fra kendte brands vil fremover blive udnyttet kommercielt, lyder det fra Instagram.

Når du ser et billede af eksempelvis et bestemt brand solbriller i dine Instagram Stories, vil Instagram fremover placere en indkøbspose med købslink på solbrillerne.

Dermed kan nogle billeder på tjenesten, der ofte indeholder produkter, udnyttes kommercielt.

Hver dag kigger 300 millioner brugere på Instagram Stories, for at finde nye produkter fra deres favoritbrands, lyder det i en meddelelse fra Instagram. Tilbage i september 2017 havde Instagram Stories 200 millioner daglige brugere.

En ny undersøgelse viser, at brugerne ofte ser på stories fra brands for at være opdateret med de seneste trends.

I starten vil der være tale om shoppinglinks fra kendte brands som Adidas og Louis Vuitton.

Funktionen bliver tilgængelig for udvalgte brands. Der vil altså ikke være tale om, at Instagram udnytter dine personlige Stories kommercielt.

Teknologisk vil det sagtens kunne lade store gøre at identificere bestemte produkter i brugernes Stories, og vride dem kommercielt med købslink. Det er blot ikke det som på nuværende tidspunkt er tilfældet.

LÆS OGSÅ: Sådan laver du dine Best Nine på Instagram

Mere til historien

Instagram udnytter allerede brugernes nyhedsfeed med billeder til kommercielle budskaber.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.