iPhone gennem tiden – sådan har iOS udviklet sig
BAGGRUND: Tag med tilbage i tiden og oplev iOS-versionernes udvikling. De største nyheder fra version til version.
I 2007 kom den første iPhone på markedet i USA og andre udvalgte markeder. I Danmark måtte vi vente et år ekstra, inden det amerikanske telefonhit ramte vores butikker.
I september 2016 meldte Apple sig klar med den tiende store udgivelse af iOS til iPhone og iPad. Selvom betjeningen grundlæggende ikke har forandret sig siden 2007, har der alligevel været store justeringer undervejs, som vi i dag ikke kunne forestille os at undvære.
Her ser vi tilbage på de første 9 store iOS-versioner, og nyhederne der fulgte med dem.
Navnet på styresystemet til iPhone og iPad er ”iOS”. I de første fire år var navnet ”iPhone OS”. Det var i juni 2010, at iOS-navnet blev introduceret. Det skete med iOS 4.
– WEB-TV: Derfor koster det batteri at lukke apps
2007: iPhone OS 1.0 – smartphone på en ny måde
I 2007 var systemerne Windows Mobile, Symbian, BlackBerry og Palm OS stærkt etableret i markedet. Det var et hårdt marked for Apple, og iPhone med iPhone OS 1 kunne langt fra det samme som konkurrenterne. F.eks. var 3G-dataforbindelse ikke understøttet. iPhone-køberne måtte nøjes med trådløst netværk (Wi-Fi) og den sneglelangsomme mobildata-forbindelse EDGE.
iPhone havde heller ikke MMS, Push E-mail i Exchange eller mulighed for personlig tilpasning af hjemmeskærmene. Det var først i starten af 2008, med iPhone OS 1.1.1, at Apple tillod brugerne at flytte ikonerne rundt.
Det allervigtigste i systemet var brugerinterfacet og måden man betjente telefonen på. Konkurrenterne brugte ikke berøringsfølsomme skærme men trykfølsomme, og flere mobiler havde en pind til betjening (stylus).
Apple gjorde touchskærmen til det primære betjeningsinterface, og understregede dette ved, at fjerne de fleste fysiske knapper. Selv den dag i dag har en iPhone blot fem knapper. Senere er konkurrenterne gået samme vej.
I forhold til konkurrenterne tilbød Apple med iPhone OS 1.0 en hidtil uset hastighed og enkelthed i betjeningen. I dag er dette almindeligt på smartphones. Apple opfandt ikke smartphonen. De gjorde den folkelig.
Den første iPhone flyttede internettet ud på telefonskærmen. Safari web-browseren var lynhurtig, sammenlignet med konkurrerende produkter, og Safari præsenterede websites i fuldt layout som på computeren hvor man med ”pinch-to-zoom” let kunne zoome ind på teksten. Dette var fuldkommen unikt på daværende tidspunkt, og før man talte om mobiltilpassede websites.
Tastaturet var også helt unikt. Det var første gang vi så et fuldt tastatur-layout på en telefonskærm, der rent faktisk kunne skrives på, endda hurtigt og præcist, med fingrene.
2008: iPhone OS 2.0 – apps
Med iPhone OS 2.0 åbnede Apple for en hidtil uset tilgang til smartphones. Softwareudviklere kunne nu lave såkaldte apps og placere dem i Apples App Store. App-udvikling er i dag en kæmpe milliardforretning målt i dollars, og en helt ny industri blev skabt på basis af App Store.
App Store gjorde brug af Apples allerede etablerede base af iTunes Music brugere, så man ikke skulle genindtaste sit kreditkort for at købe apps. Installation af programmerne skete med ganske få klik – og sådan er det stadig.
Med iPhone OS 2.0 og App Store kom også et udviklerværktøj (SDK). Dette gjorde apps på systemet mere konsistente, mere avancerede og langt flottere end applikationer på konkurrerende platforme.
App Store var også kontroversiel. Apple tillod nemlig kun installation af applikationer via App Store, og gav ikke brugerne mulighed for selv at installere apps uden om systemet. Apple havde (og har stadig) meget strenge regler for hvilke apps, der bliver tilgængelige i app-butikken.
Med iPhone OS 2.0 kom også understøttelse af A-GPS og 3G-data.
2009: iPhone OS 3.0 – markér og kopiér
Apple lukker en masse mangler i tidligere versioner og introducerer nye funktioner. Det var i iPhone OS 3.0, at Klip, Kopi og Indsæt så dagens lys. Det er svært at markere en tekst med fingeren på touchskærmens lille område, men her blev et forstørrelsesglas og markerings-pinde løsningen. I dag ses dette også i konkurrerende systemer.
Ved af trække hjemmeskærmen til venstre sås nu en søgemulighed, Spotlight Search, der søgte i indhold på tværs af kontakter, mails, kalender og noter.
iPhone OS 3.0 gav os også push-notifikationer. Altså muligheden for, at apps og systemprogrammer kan sende en popup-besked ud på telefonen. Dette bruges i dag blandt andet ved nye Facebook beskeder og til Breaking News fra nyhedsapps.
MMS-beskeder blev åbnet med denne version. Også videooptagelse, tastatur i landscape-tilstand, stemmeoptager-app, Bluetooth i stereo, internetdeling og fjernsletning af enheden, så dagens lys med iPhone OS 3.0.
2010: iPhone OS 3.2 – understøttelse af iPad
Da Apple frigav iOS 3.2 blev det med understøttelse af større skærme. Det var nemlig det år hvor den første iPad kom, og det krævede en anden grafisk tilgang, hvis ikke iPad-skærmen blot skulle blive en forstørret iPhone. Blandt andet derfor hedder systemet nu ikke iPhone OS men iOS.
Nu kunne apps skifte til et andet view, når skærmen blev lagt ned på siden (horisontalt). Eksempelvis fik Safari en række til bogmærker, Cover Flow blev tilføjet til App Store og foto-applikationen fik billederne vist i stakke, som man kunne dykke ned i ved at bruge Pinch-To-Zoom funktionen. Musik-applikationen fik iTunes-alike interface og Indstillinger kunne nu vises med et panel til venstre, når skærmen blev lagt ned.
Det var også med iOS 3.2, at Noter fik et omslag med lædersyninger, så den lignede en rigtig notesbog. Også Kalender og Kontakter fik et bog-udtryk med sider.
2010: iOS 4.0 – mapper og FaceTime
iOS 4 indeholdt en række funktioner til superbrugerne, men hurtigt skulle det vise sig, at disse funktioner over tid ramte mere bredt end man skulle tro.
Den store nyhed var Multitasking. Altså at telefonen kunne have flere apps kørende på én gang. I virkeligheden kørte apps ikke rigtigt i baggrunden, og Apple fik kritik for ikke at understøtte rigtig multitasking. Udviklerne måtte nøjes med, at få adgang til at køre specifikke opgaver i baggrunden. F.eks. at musik-apps nu kunne spille i baggrunden, og navigationsprogrammer kunne beholde deres lokation selvom brugeren forlod applikationen. Uden Multitasking ville du ikke kunne bruge en løbeapp og høre musik på samme tid.
I forbindelse med skift mellem apps kunne det aktuelle ”state” gemmes, så brugeren kom tilbage på præcis samme sted, når app’en igen blev aktiv på skærmen. Alternativt ville en app blot starte helt forfra.
Multitasking blev åbnet ved at dobbeltklikke på hjem-knappen. Det var også her brugerne fik mulighed for at lukke apps.
Samtidigt førte Nokia sig frem med meldingen om, at deres telefoner brugte RIGTIG multitasking med apps der kørte, og ikke bare blev sat på pause.
iPhone understøttede med iOS 4 også den såkaldte Retina skærm. Altså en skærm med flere pixels end iPhone hidtil havde været kendt for. Der kom også mapper, så apps bedre kunne organiseres, og FaceTime videosamtaler blev introduceret.
2011: iOS 5.0 – iMessage og Notifikationscenter
Android-brugere har kendt til træk-ned gardinet i toppen af telefonen i lang tid, og funktionen må Apple have synes godt om. I hvert fald så vi Notifikationscenteret første gang med iOS 5.0. Her blev de seneste notifikationer fra forskellige apps samlet. Du kunne nu bestemme, hvilke apps der måtte sende dig notifikationer, og der kunne vælges mellem flere måder at få vist notifikationerne på.
iMessage, Apples eget beskedsystem, som supplement og erstatning for SMS, kom i 2011. Gevinsten blev, at beskeder kunne ses på alle ens iOS-enheder. iCloud kom på samme tid og erstattede tjenesten MobileMe, der ikke havde været en succes.
Nu kunne der laves backup af iOS-enheder direkte på iCloud, og apps begyndte nu at flytte sig mellem enhederne, så man ikke skulle genkøbe på både iPhone og iPad.
Stemmeassistenten Siri udkom dette år i den første version, men understøttede kun få sprog – og ikke dansk.
2012: iOS 6.0 – farvel til Google Maps
Google Maps var indtil 2012 kort- og navigationstjenesten på iPhone, men fra iOS 6.0 blev det et farvel til Google Maps og goddag til Apple Kort (Apple Maps), hvor hollandske TomTom var medleverandør af data.
Forstyr Ikke, forbedringer til Siri samt Facebook integration var også blandt nyhederne i iOS 6.0. Tidligere havde Apple introduceret Twitter integration i iOS. Der kom også den såkaldte Shared Photo Stream, hvor en photostream kunne deles med andre, og hvor billeder blev delt i realtid.
Passbook, der i dag hedder Wallet, kunne indeholde alt fra boarding-passes til rabatkoder og koncertbilletter. Selvom idéen er god, er den ikke slået igennem for alvor.
FaceTime kunne tidligere kun bruges over trådløst netværk (Wi-Fi), men fra iOS 6.0 kunne videosamtalerne nu også bruges når telefonen blot fik dataforbindelse fra mobilnetværket.
2013: iOS 7.0 – et nyt udtryk
Denne iOS-version skabte meget debat. Den nye designchef Jonathan Ive gav systemet en kæmpe grafisk overhaling. Væk var ”glossy” ikoner med 3D-look. Bogomslaget på Noter, Kontakter og Kalender forsvandt også. I stedet blev designet ”flat” med farverige overgange og transparent. Kritikerne kaldte designet ”alt for simpelt og forvirrende”. Ikke desto mindre er hele mobilindustrien nu gået i samme retning som Apple.
To år tidligere kom topgardinet med notifikationer. Nu fik vi et nyt panel i bunden kaldet Kontrolcenter. Her var der hurtig adgang til at aktivere / deaktivere Wi-Fi, Bluetooth, Flytilstand m.v.
Det blev fra iOS 7 også muligt at gå tilbage til forrige side på f.eks. en website, eller fra en besked, tilbage til listen, ved at trække mod højre fra den venstre kant på skærmen. Dette sparede, at man skulle lede efter en tilbage-knap.
Dobbeltklik på hjemknappen åbner fra denne version stadig Multitasking, men nu ses fuldskærms-billeder af de aktuelle apps. En app kan lukkes ved at swipe den væk.
Kameraet har her fået firkantet tilstand der kendes fra Instagram, som en valgbar mulighed, og en række grafiske filtre kunne lægges på direkte når billedet tages. Der kom også en ny form for organisering af billederne, der for nogen blev oplevet som forvirrende.
Med iOS 7 sluttede dagene hvor man selv skulle opdatere sine apps til de nyeste versioner. Nu sørgede telefonen selv for at gøre det.
Fingeraftrykslæseren i iPhone 5S introducerede også Touch ID som en ny funktion, der kunne låse telefonen op med fingeren. App-udviklere kan også bruge systemet til at password-beskytte en app eller en del af den.
2014: iOS 8.0 – samarbejde på tværs af enheder
Den vigtigste og mest imponerede funktion er ved denne softwareopdatering er ”Continuity”. Apple fokuserede på samarbejde på tværs af iPhone, iPad og Mac-computere. Du kan starte en e-mail på iPhone og skrive videre på iPad eller Mac, eller omvendt. Det kunne man også førhen, men her ville mailen skulle hentes op fra ”kladder” i mailprogrammet. Continuity gør det med et enkelt strøg muligt, at fortsætte skrivningen.
På Macbook kan telefonopkald fra iPhone nu besvares, og AirDrop overfører filer og billeder på tværs af platformene. Den største genvist er nok muligheden for at sende og modtage SMS-beskeder på computeren. Continuity satte en tyk streg under, at Apple er de bedste i techbranchen til at gennemføre interaktion mellem alle enheder og platforme, men Apple låser også i højere grad brugerne til deres systemer.
De små interaktive programmer i Notifikationscenter, kendt som widgets, kan nu udvikles af tredjepartsudviklere. Tidligere var denne funktion låst til Apple egne funktioner. Det var også med iOS 8.0 man kunne begynde og besvare indkommende notifikationer, direkte fra notifikationen. F.eks. en Facebook besked.
Også iMessage fik en stor opdatering med en række nye funktioner. Blandt andet bedre håndtering af gruppebeskeder, og mulighed for at sende flere billeder og videoer på én gang. iCloud fik en udvidelse med iCloud Drive. Nu kan Apple konkurrere med etablerede cloudtjenester som Dropbox og Google Drive.
Hvis du ikke bryder dig om Apples eget tastatur, kan man nu for første gang, installere andre tastaturer, sådan som det kendes fra Android. Vi fik også Familiedeling med iOS 8, hvor apps kan deles på tværs af familiens Apple-enheder.
2015: iOS 9.0 – små nyheder
Der var tale om en mindre opdatering med relativt få nyheder, sammenlignet med f.eks. iOS 8. Nightshift tilstanden fik dog ganske meget opmærksomhed. Her kan de blå farver i skærmen nedtones, så man får lettere ved at falde i søvn, når telefonen benyttes op mod sengetid.
Der kom også en batterisparefunktion og Siri fik lov til at lytte efter kommandoer hele tiden. Dermed kan man lave opslag eller forespørgsler uden at have telefonen i hånden blot ved at sige ”Hej Siri”.
Passbook blev omdøbt til Wallet. Musik-app’en fik nyt design og tjenesten Apple News blev introduceret. Det var også iOS 9, der gav os 3D Touch funktionen, hvor man kan aktivere f.eks. en ekstramenu oven på et ikon, ved fysisk at trykke ned på skærmen. Aktuelt understøttes 3D Touch kun på iPhone 6S og iPhone 6S Plus.
2016: iOS 10.0 – den kommende opdatering
iOS 10 er en kæmpe omgang der introducerer widgets på låseskærmen. Der kom Kopi og Indsæt på tværs af iPhone, iPad og Mac – og så kunne brugeren nu afinstallere en række af Apples standard-apps.
Det er vel nok en voldsomt stor opdatering af iMessage, som reelt er systemets allerstørste nyhed.
Du kan læse mere om nyhederne her: 10 vigtige nyheder i iOS 10
Mere til historien
Selvom iOS gennem tiden er blevet åbnet mere for andre end Apple, så er iOS-systemet stadig stramt styret af Apple. Suverænt forbeholder de sig ret til, at bestemme alt. Rimeligt eller urimeligt – men sådan er det. Kan du ikke lide lugten i bageriet så…
Læs også:
– TIP: Sådan kører du to apps samtidigt på iPad