Kinesiske smartphones indtager salgslisterne
Kineske smartphoneproducenter tager otte pladser på top 12 over flest solgte enheder i 2016’s første kvartal.
Salgstallene for de tre første måneder af 2016 er blevet opgjort. Der viser sig en meget klar tendens. Firmaet IC Insights har gravet i tallene og fundet Samsung på førstepladsen med 81,5 millioner smartphones. Apple nupper andenpladsen med 51,6 millioner iPhones mens resten af listen er præget af kinesiske producenter.
Huawei og Oppo har tredje og fjerdepladsen, mens den lidt mindre kendte Xiaomi har femtepladsen. Dernæst følger Vivo, ZTE, Lenovo, TCL og Meizu. Blandt disse er den kun Lenovo vi rigtigt kender i Danmark, dog med deres smartphonebrand Motorola.
– Huawei masseopdaterer til Android 6
Bevæger vi os ud over top ti finder vi japanske Sony der har solgt 3,4 millioner enheder, og amerikanske Microsoft der solgte 2,3 millioner Windows Phones.
IC Insights mener dog, at det er en stakket frist, da Sony og Microsoft næste år vil blive overhalet af endnu et kinesisk mærke, Coolpad. Det stemmer også fint ens med Sony’s egne ambitioner om at sælge færre, men flere mellemklasse og high-end smartphones.
For at gøre ondt værre, set med vestlige briller, så forventer en del analytikere også, at både Apple og Samsung vil sælge lidt færre smartphones. Samtidig vil fem af de kinesiske brands vækste med 29 procent, eller mere, for at imødekomme markedets efterspørgsel. Med andre ord vil segmentet for smartphones i mellem og budget-klassen vokse, mens færre vil købe topmodeller. Forudsat at analytikerne får ret.
Mere til historien
De fleste læsere husker nok Nokia, og Ericsson før det blev til Sony Ericsson og senere blot Sony. Dengang var markedet præget af amerikanske og europæiske smartphones. Nu er det ved at være en saga blot.