Det betyder de nye privatlivsbetingelser på Spotify
Den populære tjeneste Spotify er kommet i klemme efter deres nye privatlivs-aftale. Bliv her klogere på hvad det betyder.
De nye privatlivsbetingelser har bragt verdens mest benyttede musikstreamingtjeneste i modvind – faktisk har flere medier verden over kaldt den nye aftale for blandt andet ”grusom”. Det skriver Computerworld.dk.
Noget af det i de nye betingelser, som for alvor har vakt opmærksomhed er punktet, hvor der står, at Spotify med din tilladelse må gennemgå og indsamle dine billeder og filer på din telefon.
Det er altid en god ting, at læse nye betingelser igennem og selvom vi herover har beskrevet lidt af de nye betingelser, så anbefaler vi at du fortsat selv læser dem igennem.
– Sådan skal Spotify klare sig mod Apple Music
Skal man tro Daniel Ek, Spotifys svenske CEO, så er privatlivsaftalen formuleret voldsommere end virkeligheden. Han har skrevet et blogindlæg, hvor han forklarer hvad Spotify vil og ikke vil med den nye privatlivsaftale. Du kan læse blogindlægget ”Sorry” fra Daniel Ek her.
Daniel Ek skriver blandt andet, at Spotify ikke vil tilgå og indsamle dine billeder, med mindre du specifikt har givet tilladelse til dette. Og en grund til du skal give lov kunne være for, at have muligheden for at skifte billede på en playliste.
Det samme forklarer Daniel Ek mht. indsamling af data om din lokation. Dette giver kun mening, hvis du benytter motionsfunktionen.
– Spotify lancerer den ultimative playliste
Grunden til, at du skal acceptere informationer deles med en tredjepart er i forbindelse med salg af reklamer, men her forklarer Daniel Ek, at de er ”de-identified”, hvilket betyder de ikke kan spores tilbage til dig.
Du kan læse hele blogindlægget på linket tidligere i denne artikel, hvor Daniel Ek også forklarer hvordan de nye privatlivsbetingelser forholder sig mht. deling, kontakter osv.
Mere til historien
Spotify er uden tvivl netop nu verdens mest benyttede musikstreamingtjeneste, og også en af de tjenester, som danskerne for alvor har taget til sig. Faktisk er danskerne så vilde med digital musik, at kun 12 procent af de samlede indtægter i årets første seks måneder kommer fra fysisk salg, mens de øvrige 88 procent kommer fra download og streaming.