En mistet smartphone udløser panik hos kvinder

Primært kvnder føler panik hvis smartphonen pludselig bliver væk, viser en ny undersøgelse. 66 procent synes desuden, at telefonen gør dem mere sociale.

Samsung Galaxy A5

Samsung Galaxy A5

Smartphonen er blevet en tro følgesvend for mange forbrugere. Den hjælper os med at finde vej, søge oplysninger, holder styr på vores kontakter og kalender, den tager billeder og deler dem med vennerne på de sociale medier, og så giver den os mulighed for at kommunikere med omverdenen.

Hele 66 procent af de danske forbrugere svarer i en ny undersøgelse, at de bliver mere sociale med en smartphone og 67 procent vil føle panik, hvis de glemte eller mistede deres telefon. Ser vi på fordelingen mellem kønnene viser undersøgelsen, at 75 procent af kvinderne vil gå i panik hvis telefonen forsvandt og mændene tegner sig for 59 procent.

Den sociale merværdi viser sig størst i segmentet over 55 år hvor 81 procent føler smartphonen har biddraget positivt til følelsen af at være mere social. Det er traditionelt set et segment, der ikke altid er positiv overfor ny teknologi, men sociale platforme som Facebook har gjort det muligt at følge med i hverdagen hos børn og børnebørn og det modtages positivt.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Halvdelen tjekker deres telefon to gange i timen eller mere, og ser vi på de 16-24 årige svarer 30 procent, at de tjekker telefonen mere end seks gange i timen.

Derfor elsker vi vores smartphones

De unge føler sig distraherede af smartphones

Mange af de unge føler, at smartphonen er et forstyrrende element.

71 procent af de 16-24 årige svarer ligefrem, at deres smartphone distraherer dem og 65 procent af dem har foregivet at lytte til en samtale, imens de i virkeligheden var igang med at tjekke deres smartphones.

Den samlede undersøgelse viser, at 55 procent af de danske forbrugerne føler sig distraheret og at problemet er mindst i segmentet over 55 år hvor det er 35 procent der mener den lille gadget forstyrrer husfreden.

Hos de unge er der en forventning til, at man liker hvad vennerne poster og det øger presset på at være online hele tiden, selvom man måske ikke lige finder det passende. Dette sammenholdt med, at notifikationer kan udløse dopamin, hjernens belønningshormon, gør, at de fleste forbrugere har svært ved at lade telefonen ligge når der tikker en besked ind.

Mere til historien

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstitutet Cint på vegne af Samsung i foråret 2015. 1012 personer i alderen 16-84 år har deltaget på tværs af regionerne i Danmark i en CAWI undersøgelse.


Om Gert Svendsen

Gert har arbejdet med forbrugerelektronik i mange år, og har et indgående kendskab til indholdsindustrien samt teknologierne.