Så dårligt sælger Android Wear enheder
Salget af Android Wear-produkter blev i 2014 en trist affære for producenterne. Apple kan blive den store joker i 2015.
I 2014 blev der kun solgt 720.000 styks af Android Wear baserede enheder, ud af et samlet salg af bærbare armbånd på 4,6 millioner, oplyser analysefirmaet Canalys.
Motorola er lederen af kategorien med Moto 360, mens LG G Watch R performede en smule bedre end LG G Watch.
Uden for Android Wear lader der til at ske lidt mere. Pebble solgte 1 millioner styks fra lanceringen 2013 frem til udgangen af 2014. Årsagen, mener Canalys, ligger i konstante opdateringer, flere applikationer og en prisnedsættelse i efteråret.
De seneste 14 måneder har Samsung sendt seks enheder på markedet. Samsung satser på flere platforme, og er den samlede leder af smart-armbåndsmarkedet, men det er vanskeligt at holde brugerne og udviklerne engagerede.
Den kinesiske producent Xiaomi har rundet én million solgte enheder af deres basisband MiBand. På en enkelt dag lykkedes det for Xiaomi, at sælge over 130.000 styks.
Inden for basisarmbånd er Fitbit fortsat markedsleder.
Apple er jokeren
Den store joker i 2015 bliver Apple Watch, der lander til salg i april, ifølge Apples topchef Tim Cook. Noget tyder på en total overtagelse af markedet for bærbare ur-lignende gadgets.
Analytiker ved Evercore, Rob Cihra, har tidligere på året forudsagt et forventet salg af Apple Watch på 18,5 millioner enheder alene i 2015 og yderligere 22,9 millioner i 2016.
Mere til historien
Generelt har Android Wear produkterne ikke fået specielt gode anmeldelser, andet end hos tech-firstmovers og teknologiinteresserede. Et folkeligt gennembrud lader stadig vente på sig.