Podcast #26: App-succes kræver kvalitet og mindst fire stjerner
Mindst fire stjerner, i app-stores, er vejen til en global-appsucces. Kvaliteten af applikationen er altafgørende. Hør historien om Endomondo og få gode råd fra stifteren selv.
Idéen blev født tilbage i 2007. Tre år senere var Christian Birk, Jakob Jønck og Mette Lykke parate til, at fremvise applikationen til mulige samarbejdspartnere i mobilbranchen.
Der stod de så. På verdens største mobilevent i Barcelona, i en af de bagerste haller, kaldet App World, med en sparsom stand, og kæmpede om opmærksomheden, blandt tusindevis af håbefulde andre med ”den helt rigtige idé”.
Investeringen af de 70-80.000 kroner og små 20.000 kroner i rejseomkostninger, for de tre iværksættere, i øvrigt deres første marketingsudgifter, skulle vise sig, at være givet særdeles godt ud.
I februar 2015 blev Endomondo solgt for 575 millioner kroner til Under Amour.
Blackberry banede vejen
På Mobile World Congress var Endomondos stand placeret tæt Blackberry, der havde væsentligt flere kvadratmetre. Placeringen blev altafgørende for den danske sportstracker-applikations fremtid.
Blackberry var en stor spiller på mobilmarkedet. Den globale andel af smartphone-markedet lå på omkring 20 procent. Ved at være lidt fremme i skoene lykkedes det de tre iværksættere, at få den store smartphone-spiller i tale.
– ”Hos Blackberry stod en mand der så meget ’senior’ ud. Ham gik vi over og talte med, og fik ham trukket over på vores stand, så vi kunne give ham en lille demonstration. Han synes det var ret sejt. Det viste sig så at han var director for globale partnerskaber hos Blackberry. Han sørgede for, at vi blev promoveret i deres app-store, og det blev lidt af et vendepunkt for os,” fortæller Mette Lykke, Endomondos direktør til Teknologimagasinet MereMobil.
Promoveringen hos Blackberry åbnede dørene til udlandet. Endomondo havde hidtil været et dansk fænomen, med næsten udelukkende lokale brugere.
– ”Vi fik nu brugere i USA, England og Sydafrika. Det blev så løftestangen for promovering i Googles Play-store, og så begyndte vi virkelig at se en sneboldseffekt,” lyder det fra Mette Lykke.
Tog en chance
Christian, Jakob og Mette tog en chance, da de sagde op fra deres gode jobs i konsulenthuset McKinsey & Company. Selvom der skulle gå halvandet år uden lønkroner på kontoen, hang de tre fitnessentusiaster og app-skabere i med neglene, og håbede på bedre tider. Alt sammen mens finansverdenen ramlede omkring ørerne på dem, hvilket gjorde rejsning af kapital vanskelig.
Alligevel mener Mette Lykke ikke andre skal afholde sig fra, at skippe det faste job, til fordel for et iværksætter liv.
– ”Jeg synes faktisk ikke det er så stort et sats, man kan altid finde et nyt job. Worst case så gik det ikke, og så ville det måske tage en måned inden man havde et nyt job. Specielt når det er tech-startup, så styrer man jo selv, hvor mange penge man lægger. Det behøver ikke være ret meget dyrere end en computer. Det er jo ikke sådan man skal investere flere millioner kroner i udstyr inden man har proof of concept,” er rådet fra Endomodo-iværksætteren.
Få mindst fire stjerner i app-store
På relativt kort tid har Endomodo fået 25 millioner brugere, og 30.000 nye registreringer løber ind hver dag. Succesen skal findes i produktet, mener Mette Lykke.
Der skal skabes et produkt, der er så godt, at brugerne selv anbefaler det til andre. Inkarnerede fans har for Endomondo skabt den viralitet, som i disse tider, er så utroligt eftertragtet.
Kvaliteten af applikationen nævner Mette Lykke som altafgørende for en succes.
– ”Hvis ikke man har fire, gerne fire en halv stjerne, som rating i app-storen, så er det ikke godt nok endnu. Har du ikke det niveau kan du lige så godt vente med alle dine marketingplaner, så skal du bare gå hjem og få fixet dit produkt,” lyder det kontante råd.
Selvom mange brugere roser ens applikation, hjælper det ikke uden en høj rating. Den virkelige sandhed findes i stemmerne fra brugerne, og ikke fra ens venner og familie.
Gode råd til startup-virksomheden
Mette Lykke har, trods enorm succes, begge ben på jorden. Hun deler gerne ud af sine erfaringer til nye iværksættere, der drømmer om succes.
- Brænder du nok for det?
Du skal kun starte virksomheden, hvis du virkelig brænder for den vision du har. Der vil blive masser af tidspunkter, hvor det kun er ’den hellige ild’, der holder en i gang.
- Giv ikke op!
Uanset hvad, der bliver kastet ned foran dig, handler det om, ikke at give op.
- Tag et par partnere med
To-tre grundlæggere kan ofte vise sig, at være en fordel. På de hårde dage kan flere omkring bordet, være med til, at holde modet oppe.
- Pas på med intrigerne
Brug ikke energi på intriger og interne stridigheder. Det er ødelæggende for alle.
- Få styr på papirerne
Skriv alt ned, og få styr på papirerne tidligt i processen. Bliver firmaet lige pludselig stort er det noget rod, ikke at have rene linjer.
Startede på Symbian
Selvom Endomodo er udbredt til alle relevante smartphone-platforme, samt har samarbejder omkring en del sportstilbehør som headsets, smartwatches og sportsarmbånd, er det ikke alle der ved, hvordan det startede.
Den første Endomondo applikation kom i 2008 til Symbian. Senere fulgte så de øvrige som Android, Blackberry, iOS og Windows Phone.
I 2008 havde Symbian en global markedsandel, ifølge IDC, på 52,4 procent. Nummer to var Blackberry med 16,6 procent af verdensmarkedet.
Solgt for 575 millioner kroner
Onsdag den 4. februar 2015 kom nyheden om, at Endomondo var solgt til Under Amour for 575 millioner kroner.
Ejerkredsen bestod ved salget stadig af Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Jønck, men flere var også kommet med ombord. I forbindelse med valget af Preben Damgaard som bestyrelsesformand i 2013 skød han også kapital i firmaet. Investeringsfonden Seed Capital, der har specialiseret sig i investeringer i lovende teknologivirksomheder, var også blevet en del af Endomondo.
Preben Damgaard er en bredt respekteret forretningsmand, og i 2002 slog han sig navn fast, da han, sammen med fire andre forretningsfolk, solgte Navision til Microsoft for 11 milliarder kroner.
Ifølge Seed Capital er det Preben Damgaard og Mette Lykke, der har ledet salgsprocessen.
I forbindelse med salget til Under Amour er det planen, at Endomondo og det sociale netværk omkring applikationen, skal fortsætte side om side med Under Amours andre aktiviteter.
Lyt: Podcasten ”Tips til en succesfuld app-virksomhed”
I Teknologimagasinet MereMobil, episode 26, er gæsten Mette Lykke, som er medstifter af Endomondo.
– Sådan lytter du til podcasts fra MereMobil.dk
Afspiller og link til download finder du i toppen af denne artikel.
Du kan også hente MereMobil i iTunes Podcast, via TuneIn Radio eller finde os på YouTube. Programmet kan også lyttes på FM via Radio Update og Kanal Gladsaxe (100,9 MHz).
Lyt også til flere udsendelser fra MereMobil.dk.
Tilrettelæggelse:
John G. Pedersen
Producer:
Mike Forde
Mere til historien
Mette Lykke på nu 33 år er opvokset i Ringkøbing. Ved salget ejede hun 10 procent af aktierne i selskabet, og hun kan dermed notere sig 50 millioner kroner rigere, skriver TV Midt Vest.
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download (Varighed: 28:25 — 65.1MB)
Subscribe Apple Podcasts | Spotify | Blubrry | TuneIn | RSS