Indholdstjenester er fremtiden – minutter og data er langt fra nok
Direktørens blog: Alle teleselskaber sælger det samme. Branchen skal genopfindes, og det er ikke nok blot at sælge minutter.
Kommentar: Der sker afgørende ting på telemarkedet nu. For bare få år tilbage konkurrerede vi om minutter, så om SMS og MMS, og nu overbyder vi hinanden i mængden af billig data for at vinde kundernes opmærksomhed. Alle selskaber sælger stort set det samme, og den oplevede værdi af et grundprodukt med data, tale og sms er svundet ind til et minimum for kunderne.
Basisabonnementer kan ikke længere flytte og fastholde kunder, men det kan mobile indholdstjenester. 80 procent af Telmores kunder har smartphone, næsten 60 procent har en tablet, og udviklingen går kun en vej.
Samtidig oplever vi et enormt boom i antallet af indholdstjenester af høj kvalitet til netop de mobile platforme.
Bunkevis af indholdstjenester
For små 10 år siden kom de første musiktjenester på markedet, og siden har et hav af andre indholdstjenester gjort deres entré. Streamingtjenester som HBO, TV2 Play, Netflix og Cmore er rullet ind over landet med stor succes, og i de senere år er også bøger, magasiner og aviser i stadig hurtigere tempo blevet digitaliseret og sat på abonnementsform.
I et marked, hvor mængden af digitale abonnementsmuligheder eksploderer, og størstedelen af vores kunder har en smartphone eller tablet, giver det god mening at tilbyde en platform som Telmore Play, der samler 12 forskellige indholdstjenester, og kobler den med et basisabonnement. Det er begrænset, hvor mange abonnementer vi kan forholde os til, og med Play slipper vores kunder for at håndtere de mange forskellige abonnementsforhold og kan nøjes med at afregne en fast lav månedlig pris.
Indhold er det nye sort
Princippet i at koble produkter sammen kommer ikke fra fremmede. Flere TV og bredbåndsudbydere kobler i dag deres produkter, så en ny kunde fx ikke kan købe TV uden samtidig at skifte sit bredbånd til samme udbyder. En udvikling som netop skyldes, at langt de fleste kunder ikke længere går op i, hvem der leverer deres bredbånd, men omvendt har en klar holdning til, hvem deres TV-udbyder er. Med andre ord, det er indholdet, og ikke dét der transporterer indholdet, der har værdi for kunderne.
Lige nu knytter flere og flere teleselskaber tjenester til deres abonnementer.
Stort set alle selskaber har musik- eller filmtjenester som fast del eller som tilvalg; 3 har Deezer, Telenor har WIMP, Telia har et samarbejde med Spotify, TDC har TDC Play, og vi har både Telmore Musik, HBO samt en række andre. Siden lanceringen er jeg kun blevet bekræftet i, at indhold kombineret med et basisabonnement til billige penge tiltrækker mange, og giver yderst tilfredse kunder.
I telebranchen har vi i alt for lang tid været alt for mange om at tilbyde stort set det samme produkt. Branchen har et enormt behov for at genopfinde sig selv, fordi der ikke længere er god forretning i at tilbyde flere minutter, megabit eller beskeder for en slik, når kunderne reelt set ikke bruger det, de allerede betaler for.
Vinderne samler deres tjenester
Begrænsninger er det nye fy-ord. Kunderne vil have adgang til alle tjenester, når og hvor de vil. Derfor giver det kun mening, at tjenester bliver serveret i en samlet pakke og kan bruges ude og hjemme og på alle platforme.
Pakkeløsningen giver kunderne den skarpeste pris, samtidig med at de får uanede mængder underholdning stillet til rådighed. Vi oplever, at vores Play-kunder til enhver tid foretrækker at have adgang til samtlige tjenester frem for at lade sig begrænse, så længe de får tjenesterne leveret nemt og til en skarp pris.
Telmore Play er i mine øjne revolutionerende, fordi det både er en nem og billig løsning, der samler exceptionelt meget indhold et sted, men samtidig er fremsynet.
Vi er lykkedes med at tænke offensivt og i andre former for samarbejde på tværs af brancher og medietyper. Indtil nu ser det overordentligt positivt ud, og vi kan mærke, at vi kommer til at stå rigtig stærkt, når tale, data og beskeder ikke længere er de primære konkurrenceparametre.
Innovation og nytænkning har længe været en mangelvare i telebranchen, men der kommer ikke til at gå længe, før det bliver et markedsvilkår.
Der er ingen tvivl om, at de selskaber – og her tænker jeg ikke alene på teleselskaber, men også andre udbydere – der kan koble tjenester på deres kerneydelser, snart vil komme med deres modsvar på Telmore Play.
Vinderne bliver de selskaber, som leverer den bedste kobling af indhold og underholdning på den smarteste, bedste og billigste måde.
Læs også
– Flere indlæg i Direktørens Blog