Salget af iPhone forudsiges af forskere
Hvor mange iPhones der sælges kan nu forudsiges på basis af kommunikation i de sociale medier.
Milliondyre markedsundersøgelser er måske ikke den eneste vej frem, hvis en virksomhed vil have viden om, hvordan deres produkter vil klare sig i markedet fremadrettet.
En gruppe danske forskere har udviklet en metode, til at forudsige det globale salg af iPhones, endda ret præcist. Det skriver Finans.dk.
Forskerne analyserede 500 millioner tweets fra Twitter med ordet ”iPhone”. Resultatet blev en forudsigelse af det globale iPhone-salg det kommende kvartal på plus/minus fem procents nøjagtighed.
Formlen der blev brugt skal nu finjusteres, så estimaterne kommer endnu tættere, på de reelle salgstal.
Det er også blevet undersøgt, hvordan salget påvirkes af negativ omtale på sociale medier, som Twitter og Facebook.
– ”Det spiller ikke den store rolle, men det kan vise sig at have betydning, hvis iPhone endte i en regulær skandalesag på de sociale medier,” siger Ravi Vatrapu, forsker ved Copenhagen Business School.
Salgstallet er baseret på antallet af tweets, som har betydning. Kort sagt. Jo flere der tweeter om iPhone, jo flere bliver der solgt.
Analyserne er sammenlignet med Apples egentlige salg, der strækker sig tilbage til 2010, i den undersøgelse de danske forskere har lavet.
– Web-TV: Hvilken iPhone skal jeg vælge?
Mere til historien
Op til lanceringen af iPhone 6 og iPhone 6 Plus eksploderede antallet af bruge iPhones til salg. Samtidigt sker der ofte det, at salget af de ældre iPhones falder i butikkerne. På DBA.dk sted iPhone-salget op til iPhone 6-lanceringen med 200 procent.