Til kamp mod høje udlandstakster
Direktørens blog: Telebranchen har levet godt af høje udlandstakster. I 3 indrømmer vi, at der sættes penge til, ved at tilbyde kunderne billig data i udvalgte lande.
KOMMENTAR: I 3 tager vi altid udgangspunkt i kundernes behov. Jeg indrømmer, at det lyder som en gammel traver, for hvilken virksomhed gør ikke det. Men ikke desto mindre har vores seneste tiltag, som giver kunderne mulighed for at bruge mobilen i udlandet på samme måde som i Danmark, resulteret i en stigning i forbruget af data blandt vores kunder på mere end 5.000 %. Så man kan vel sige, at det har sin berettigelse.
Frygten for enorme regninger for mobiltelefoni i udlandet har i mange år præget kundernes adfærd på rejser. Og indrømmet – vi har i branchen haft god gavn af de høje udlandstakster.
Samtidig har vi som operatør været med til at ændre kundernes adfærd på mobilen ved bl.a. at bygge stærke mobilnetværk samt have utrolig lave datapriser indenlands.
For de fleste smartphone-brugere er mobilen i dag blevet en naturlig og uundværlig del af deres liv. Udlandstaksterne er imidlertid forblevet skyhøje. På den måde er kunderne blevet tvunget til at ændre deres adfærd under ferier og rejser i udlandet, og det har ikke været kunderne til gavn.
30 % af danskerne føler faktisk, at deres ferieoplevelse forringes, når de ikke kan bruge mobilen på ferien i udlandet – og hele 50 % føler sig decideret begrænset i deres adfærd. (A&B Analyse og Carletti for 3, marts 2014).
Priserne er stadig for høje
Nogle vil nok mene, at EU de seneste år har reguleret priserne, så de er kommet ned i et rimeligt leje. Det er jeg ikke enig i. Priserne er stadig alt for høje – især på data, som er reguleret til at koste 1,86 kr. pr. MB. Et par ugers helt almindeligt smartphoneforbrug på 500 MB (en gennemsnitskunde hos 3 bruger 1,2 GB pr. måned, jf. tal fra Erhvervsstyrelsen 2. halvår, 2013) vil således koste over 900 kr., hvis du bruger data i et andet EU-land.
Og selv om markedet tilbyder forskellige udlandspakker, som kan få dette beløb lidt ned, kræver det typisk, at man som kunde forpligter sig til et konkret dataforbrug eller holder sig inden for en fastsat grænse pr. dag. Det kan være meget uigennemskueligt og vanskeligt at finde rundt i for de fleste. Specielt, hvis man først ER kommet af sted på ferie. Mange får nemlig ikke taget sig sammen til at tjekke de konkrete udlandstakster.
Derfor tog vi i foråret initiativ til at åbne grænserne op. Vi gjorde det muligt for kunderne at bruge mobilen på samme måde som i Danmark i seks udvalgte lande. Vi gjorde det, fordi vi ikke ønsker at læne os tilbage og vente på en EU-regulering, der vil afskaffe roaming-afgiften.
Reguleringen forventes tidligst ført ud i livet en gang i slutningen af 2015. Men der er et behov nu og her. Og vi mener, vi bliver nødt til at være offensive i forhold til kundernes behov i stedet for at vente på, at politikerne tager teten.
– Podcast: Taksterne for EU-roaming er uklare – bag om udlandstaksterne
Det koster os mange penge
Sætter vi penge til? Ja, det må man sige, for det er sjældent, at kundefokus og kortsigtede finansielle mål går hånd i hånd i denne branche.
Det koster på budgettet at sætte et koncept som 3LikeHome i søen. Det kræver et tæt samarbejde med en lang række udenlandske operatører, der lige som os skal nytænke hele det indbringende set-up, som roaming har udgjort i branchen i årevis. Så vi har satset maksimalt med det her initiativ.
Og det bliver kun en god case for os, hvis det viser sig, at konceptet tiltrækker nye kunder og skaber loyalitet blandt de eksisterende. Indtil videre ser det ud til, at vi er lykkedes med det første skridt af 3LikeHome, som er en del af en langsigtet strategi.
Kunderne opfatter os som innovative og får samtidig dækket et helt konkret behov. Og netop sådan vil vi gerne differentiere os. Derfor kan vores kunder også forvente at se en udvidelse af konceptet med flere meget interessante lande her til efteråret. Så har jeg vist ikke sagt for meget 🙂
Læs også:
– Direktørens blog: Phablets, ja tak!
– Flere indlæg i Direktørens Blog