Snart ikke flere mobilnumre i Danmark
Der er kun én million ledige danske mobiltelefonnumre tilbage. De kan være brugt op om seks år. Dette betyder omflytning på numrene, samt 12-cifrede numre.
Et nyt mobilnummer kan være noget, som der inden for få år ikke lige er ledigt i Danmark. I hvert fald hvis der ikke bliver rettet op på, hvordan telefonnumre inddeles. Puljen med mobilnumre svinder mere og mere og kan indenfor de næste seks år være brugt op – måske før endda. Det skriver Version2.dk.
– ”I grove træk har vi 72 millioner numre til rådighed med numrene på otte cifre. Det skulle man mene er nok, men det er det ikke helt, for nummerplanen er delt op i numre til forskellige formål. Og der er stor efterspørgsel efter mobilnumre,” siger Jakob Juul, kontorchef i Erhvervsstyrelsen.
Netop nu er status, at der er 1.060.000 ledige mobilnumre, 18 millioner ledige fastnetnumre foruden en reservepulje på 6,3 millioner numre, der ikke er tildelt noget formål. Det betyder også, at der er masser af numre at vælge mellem. Men at flytte dem til en anden pulje er ikke helt så nemt hos teleselskaberne, skriver Business.dk.
– ”Teleselskaberne er meget glade for, at de kan skelne mellem mobilnumre og fastnet. Det bruger de til taksering af samtalen. Hvis vi ophæver forskellen på, om et nummer er til mobil eller fastnet, vil det ifølge teleselskaberne kunne kræve nogle meget omfattende ændringer ude på teleselskabernes centraler,” forklarer Jakob Juul.
– Podcast: Kom med bag om SIM-kort teknologien
Erhvervsstyrelsen ønsker heller ikke, at reservepuljen skal i spil, da det ikke er en langsigtet løsning. Og reservepuljen er den allersidste rest af numre.
Løsningen kan også være at begrænse spildet af telefonnumre ved at prisen hæves. Teleselskaberne betaler i dag to kroner om året per telefonnummer, som tildeles dem. Dermed vil en højere betaling betyde, at teleselskaberne har færre numre, som ikke bruges.
Numre med 12 cifre
Til et møde mellem Erhvervsstyrelsen og teleselskaberne i efteråret 2013 blev det aftalt, at teleselskaberne selv skal komme med forslag til en løsning.
Erhvervsstyrelsen har et tiltag til en 12-cifret telefonnummer-serie, der skal bruges til teletrafik mellem maskiner – eksempelvis fjernaflæsning af elmålere eller lignende. Et stort arbejde ligger dog forude, før det kan ske.
– ”De fleste IT-systemer hos teleselskaberne er bygget op omkring et otte-cifret abonnementsnummer, så det kræver, at IT-systemerne bliver lavet om. Det har Telenor i Norge gjort, og det tog dem cirka halvandet år,” siger Jakob Juul.
Selvom der er noget tid endnu, så er det tiden til at tænke på en løsning, så vi ikke løber tør for mobilnumre.
Mere til historien
Det nuværende nummersystem blev indført i 1986 og at lave om på dette er kompliceret for teleselskaberne. Vælger man en dag, at der skal tilføjes et ekstra ciffer til de danske telefonnummer vil det involvere og besvære hele samfundet. Da der eksempelvis blev ændret på dette sidst, var det en proces der tog små ti år.