Vi forskønner vores selfies
En ny undersøgelse viser, at selvom vi elsker at tage selfies, så ønsker de fleste at forbedre disse efterfølgende via billedretouchering.
Selfies blev et helt nyt ord i 2013, som særligt nåede alle danskere da statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) lavede en selfie sammen med Barack Obana og David Cameron, ved en mindehøjtidelighed for Nelson Mandela.
Men hun er ikke alene om, at tage de såkaldte selfies, det gør danskerne nemlig i stor stil. En ny undersøgelse, som er foretaget af YouGov for Telia viser, at 28 procent af alle danskere over 18 år har taget et selfie og efterfølgende delt det.
Og faktisk gør de også så meget ud af dem, at de behandler billederne i stor stil både med fotoretouchering, og ved at bruge diverse filtre. Undersøgelsen viser, at 27 procent af danskerne har behandlet billedet via Photoshop eller et andet billedfilter inden det deles.
– Danskerne er trætte af selfies
18 procent af alle voksne danskere, som har delt et selfie på internettet, svarer i en undersøgelse, at de inden det deles har leget med forskellige fotofiltre, som er til rådighed på blandt andet Instagram. 14 procent har haft selvportrættet gennem billedretouchering på den ene eller anden måde.
Undersøgelsen viser også, at det særligt er de yngre kvinder, som forsøger at gøre deres selfies mere spændende. I aldersgruppen 18 til 34 år har næsten hver fjerde (24%) kvinde fotoretoucheret billeder af sig selv, mens 16 procent af mændene i samme aldersgruppe har gjort det samme.
Mere til historien
Undersøgelsen viser også, at det for begge køn gælder, at billedbehandling af selfies er langt mere udbredt i hovedstaden og mindst udbredt i Nordjylland.
Telia og YouGov har også lavet en top 5 liste over hvorfor, at danskerne tager selfies:
- For at forevige et sjovt øjeblik (43 %)
- For at sende en hilsen til venner eller familiemedlemmer (32 %)
- For at få taget et billede med en anden person, F.eks. en ven, kæreste, kendis (31 %)
- For at sende en hilsen til min kæreste/ægtefælle (23 %)
- For at huske en lykkelig begivenhed (20 %)