Google-direktøren i Danmark stopper
Skal du være direktør for Google Danmark? Her er lidt om, hvad du skal kunne, hvis du vil afløse Peter Friis.
Googles danske direktør, Peter Friis, stopper efter 11 år på posten. Det oplyser han via LinkedIn, skriver Computerworld. Han fortsætter som chef for Google i Norden og Benelux. Det nye danske direktør vil få reference til Peter Friis.
Du kan læse mere om kravene til hans afløser i det officielle jobopslag.
Peter Friis vil overfor Computerworld ikke kommentere hans afgang yderligere, men i en mail fortæller Google, på vegne fra Peter Friis, at der ledes efter en ”superstjerne der kan stå i spidsen for Googles danske initiativer og fortsætte arbejdet med at gøre Google en del af en stærk, digital fremtid”.
Svaret må unægtelig siges at være i kategorien ”corporate bullshit”. I sig selv er det imponerede, og hatten af for det, at Computerworld rent faktisk har fået et svar.
Søger du topjob hos Google, hos Apple eller Facebook for den sags skyld, skal du være i stand til, at udtale dig i termer, der oversat til dansk ingen mening giver, så du ikke siger for meget.
Men mest af alt, skal du have en sekretær, der enten svarer ”ingen kommentarer”, ”jeg kommer lige tilbage til dig (hvilket så aldrig sker) eller blot undlader at svare på henvendelser.
Nu tænker du jeg bare kritiserer Google. Yep! Google på ingen måde bedre end Apple. Sådan er det med amerikanske virksomheder.
Jeg har haft fornøjelsen af, for en del år siden, at interviewe Peter Friis. Aboslut en fin mand. Ingen tvivl om det. Det sker i øvrigt yderst sjældent, som næsten aldrig, at topfolk fra Google, Apple og Facebook er tilgængelige for interviews. Jeg er slet ikke i tvivl om, at Peter Friis har passet sit arbejde på bedste vis, men personer i disse stillinger er bare ikke nogle, der bruger tid på journalister.
Mere til historien
Jeg plejer at beskrive Apple, Google og Microsoft på følgende måde: Apple ved du aldrig svarer, og de lover heller ikke de vil svare. Google foregiver at være åbne, uden at være det. Microsoft svarer rent faktisk på henvendelser, stort set altid.