MobilePay har ikke succes i butikkerne
Blandt private er MobilePay urørlig, men i butikkerne er det ikke en succes, mener ekspert.
Ingen kan slå MobilePay, når det kommer til overførsel af penge mellem privatpersoner, men i butikkerne er tjenesten ikke nogen stor succes. Det skriver Business.dk.
I december 2015 blev der foretaget 449.000 transaktioner med den mobile tjeneste. Til sammenligning blev der i denne måned foretaget 116 millioner betalinger med Dankort. Med til historien hører også, at MobilePay endnu ikke har samme udbredelse som Dankortet.
– ”Antallet af transaktioner i butikkerne er overraskende lavt,” siger Henning N. Jensen, seniorpartner i PlusCON og ekspert på betalingsområdet til Business.dk.
Udfordringen for Danske Bank er, at der tabes penge på privatkunderne. Disse skal tjenes på erhvervsløsninger, hvor den erhvervsdrivende betaler et fast gebyr plus et transaktionsgebyr. Banken har desuden investeret store summer i løsninger til butikker. Her er Dansk Supermarked og Rema 1000 blandt kunderne. Der er også indgået aftale med DIBS Payment Services om betaling på nettet med tjenesten.
Ikke overraskende er Danske Bank godt til tilfreds med udviklingen. Der arbejdes på at skabe en position, så banken kan være med i udviklingen fremadrettet, lyder det fra banken.
– Sjove 2015-facts om MobilePay
Endnu har vi tilgode at se udenlandske betalingstjenester som Apple Pay, Samsung Pay og Android Pay, men de forventes at komme hen ad vejen, hvilket vil presse lokale aktører som MobilePay og Swipp.
Mere til historien
Danske Bank har tidligere været ude med en melding om, at december 2015 fik rekordomsætning. Der blev alene i julemåneden overført 2,93 milliarder kroner men MobilePay.