Feast Kitchen giver en hjælpende hånd i køkkenet
Feast Kitchen er måske en ny dansk app-succes. Feast Kitchen giver hjælp i køkkenet fra en række af verdens bedste kokke. Målet er verdens bedste digitale kogebog.
En ny dansk applikation har set dagens lys og ambitionen er, at blive verdens bedste digitale kogebog. Alt sammen lyder godt, men for de fleste er det måske ikke så realistisk at få så stor succes, men manden bag den nye ”kogebog”, Jakob Jønck, har tidligere gjort det.
Jakob Jønck er nemlig en af grundlæggerne bag Endomondo og MyFitness-Pal, der sidste år blev solgt for et samlet beløb på omkring 3,5 milliarder kroner til det amerikanske selskab Under Armour.
– Endomondo solgt for trecifret millionbeløb
Trods successen har Jakob Jønck ikke tænkt sig, at trække sig tilbage. Der er fortsat flere idéer og ambitioner gemt i den danske iværksætter.
Nu er målet at skabe den bedste digitale kogebog i verden og applikationen hedder ”Feast Kitchen”.
– ”Vi vil lancere den ultimative kogebog designet til mobiltelefoner og iPad. Det skal være verdens bedste kogebog. Vi har indgået aftaler med kokke og madeksperter fra Danmark, Tyskland og USA. Vi vil forsøge at formidle deres enorme passion for mad, så du og jeg kan lave det hjemme i vores eget køkken. Det er vores udgangspunkt,” siger Jakob Jønck til Business.dk.
Meningen er, at brugerne skal betale for at være en del af applikationen og teamet bag har fundet inspiration i blandt andet måden Netflix gør det på. Nemlig ved at have et godt produkt og finde et prisleje, der ikke skræmmer brugerne og fungerer på tværs af landegrænser.
Fra Endomondo til køkkenet
Man kan godt synes, at der i første omgang er langt fra fitness-applikationer til mad-applikationer, men en af lighederne er sundhed.
– PODCAST: App-succes kræver kvalitet og mindst fire stjerner
Jakob Jønck fik idéen til det nye projekt sammen med Thomas Ambus, der også var med i opstarten af Endomondo.
Jakob Jønck har selv 60-70 kogebøger derhjemme, men ligesom de fleste andre af os, så bruger han dem aldrig. Og hjælpen online er tit næsten med alt for mange valgmuligheder. Derfor er ambitionen med Feast Kitchen, at give de bedste opskrifter i verden.
Det skal være hurtigt og nemt, at lave god og sund mad, så færre tyr til alternativet med fast food og lignende.
Stjernekokke medvirker fra ind- og udland
I den nye kogebogs-applikationen kan brugerne møde stjernekokke og madeksperter fra ind- og udland. Nogen af de danskere, som skal inspirere brugerne til at lave lækker mad er Louisa Lorang, Thomas Rode, Mikkel Karstad og Christian Bitz.
Sådan virker applikationen Feast Kitchen
Jo mere brugerne benytter Feast Kitchen-applikationen jo bedre vil den lære dig at kende, og dermed også komme med forslag til nye madretter, som falder mere i den enkelte brugers smag.
Når man første gang bruger applikationen kan man også indtaste om man har nogle kostpræferencer, som eksempelvis vegetarisk, vegansk, pesco-vegetarisk, palæo, lavt kylhydratindhold eller inden begrænsninger. Samt om man har nogen allergier, som gluten, hvede, nødder, fisk og skaldyr eller æg.
Applikationen indeholder en indkøbsliste og på sigt er det planen, at du ikke engang behøver gå ned i supermarkedet selv. Der vil ingredienserne til den enkelte ret komme i en elektronisk indkøbskurv og dermed er det planen du kan købe dem – og de efterfølgende leveres til din bopæl den efterfølgende dag. En service onlinesupermarkedet, Nemlig.com, også tilbyder til deres kunder i dag.
Fra starten er der 60 videoer med tips og tricks til brugerne fra 35 kokke og eksperter. På sigt vil der komme flere til.
Forretningsmodellen i Feast Kitchen er ”freemium”, der betyder man har adgang til en række opskrifter gratis, men ønsker man hele pakken, så kræver det man tegner et abonnement til 69 kroner om måneden.
Først iOS så Android
Til at starte med er applikationen kun klar til iOS-enheder, men teamet bag lover til flere brugere på deres Facebook-side, at en Android-version kommer i løbet af året.
Du kan downloade Feast Kitchen gratis i Apples App Store.
Mere til historien
Endomondo er, hvis ikke den hidtil største app-succes i Danmarkshistorien, så en af dem. Med mere end 25 millioner brugere og 30.000 nye registreringer hver dag, lå vejen i høj grad åben for det danske firma bag sportstracker-applikationen. Og de valgte at sælge til det amerikanske selskab Under Armour til en salgspris på hele 575 millioner kroner i februar 2015.