Apples brandværdi når nye højder
Apple genindtager førstepladsen fra Google med en skyhøj brandværdi – 1.446 procent stigning på 10 år.
Det er kun ét år siden Millward Browns BrandZ Top 100 liste opgav Apple med en brandværdi lavere end Google. Dengang kunne Google som brand indbringe 158,8 milliarder dollars, mens Apple måtte nøjes med 147,8 milliarder dollars.
I dag ser tallene dog helt anderledes ud og Apple har genvundet førstepladsen fra konkurrenten Google, med en eksplosiv stigning på næsten 100 milliarder dollars, svarende til hele 67 procent, siden sidste år.
Apple indtager nu førstepladsen med en brandværdi på 246,9 milliarder dollars, mens Googles udvikling er på beskedne ni procent, eller knap 14,8 milliarder dollars. Således er Googles brandværdi nu oppe på 173,6 milliarder dollars.
– “Med en 67 procent stigning i brandværdi til 246,9 milliarder dollars, returnerede Apple til nummer ét i BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands ranking. iPhone 6’s succes og genvunden entusiasme til Apples brand, førte til stigningen. Apple førte også i vækstraten målt i brandværdi over 10 år med 1.446 procent,” lyder det i Millward Browns rapport.
Et årti med rekordstigning
Ifølge rapporten er Apples brandværdi altså steget med 1.446 procent siden den første BrandZ Top 100 chart blev frigivet i 2006. Dengang var Apple ikke i nærheden af top-10. Med en 67 procents stigning siden sidste års målinger, er Apple kun overgået af Facebook, hvis brandværdi er steget med 99 procent siden 2014.
Rapporten fastslår yderligere, at Apple med lanceringen af Apple Watch, har positioneret sig bedre mod den stigende konkurrence, fra kinesiske producenter som Huawei og Xiaomi, der begge presser Apple på det asiatiske marked – specielt Huawei, der for første gang optræder på BrandZ top-100 liste, med en placering som nummer 70 på listen og en brandværdi på 15,3 milliarder dollars.
BrandZ top 100 2015, er baseret på mere end tre millioner forbrugere fra 50 lande verden over. I år er tiende gang rapporten frigives. Interbrand laver ligeledes en årlig rapport over verdens mest værdifulde brands. Denne indgav Apple som det mest værdifulde brand i 2014, og altså ikke Google, som BrandZ liste gjorde.
Mere til historien
Apples genvundne position på førstepladsen, giver nu selskabet dets fjerde år i toppen af BrandZ top-100. I 2011, 2012, 2013 blev Apple ligeledes vurderet med den højeste brandværdi. Dette års top-10 liste indbringer selskaberne en samlet brandværdi på knap 1,1 billioner dollars, eller godt en tredjedel af hele listens samlede brandværdi.