“Aldrig mere”: Danske elbil-ejere advarer mod populær luksusbil

“Jeg skal aldrig have det mærke igen”. 900 danskere har samlet sig i protest efter vanvittige værkstedsregninger på op til 138.000 kroner. Se de skræmmende eksempler her.

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron kom på markedet i 2018. Ejere af elbilen Audi e-tron 55 oplever dyre tekniske fejl. En ny dansk gruppe samler nu klager over de voldsomme værkstedsregninger (Foto: Audi AG/PR)

OPDATERING 23. DECEMBER: Sagen har nu taget en ny drejning. Initiativgruppen bag protesten har netop bekræftet, at de har fundet “klare mønstre” i fejlene på Audi e-tron, og de kræver nu et formelt møde med importøren. Samtidig har FDM nu officielt opført fejlene på deres liste over kendte tekniske svigt. Læs den seneste udvikling her.

Det starter med duften af læder og følelsen af lydløs, tysk luksus. Men for hundreder af danske Audi-ejere er drømmen om den populære elbil hurtigt forvandlet til et økonomisk mareridt, der kræver mere end blot en tur på værkstedet – det kræver et banklån.

138.000 kroner!

Så voldsom har regningen været for enkelte ejere, når garantien udløber, og de tekniske svigt rammer.

Nu har over 900 vrede danskere samlet sig i protestgruppen e‑tron Claim Initiative for at undersøge, hvor omfattende problemerne reelt er. Og tallene er skræmmende læsning.

80 procent har meldt om fejl

Kølervæske, der trænger ind i de elektriske komponenter, defekte motorer og enorme, uforudsete regninger efter reparationer af alt fra de ikoniske kameraspejle til soltag og dørlåse. Listen over indberetninger på Audi e-tron 55 vokser dag for dag.

Indtil videre har hele 80 procent af de medlemmer, som har meldt ind til initiativet, oplevet problemer med deres bil. Det fortæller en af stifterne, Charlie Nielsen, til Ekstra Bladet.

– “Vi er endnu ikke færdige med at indsamle data, fordi vi gerne vil have så fyldestgørende et billede som overhovedet muligt. Vi nærmer os målet og er tæt på at have tal fra omkring 16 procent af bilerne i Danmark,” siger han til EB.

Sagen om Audi e-tron

  • Værkstedsregning på 138.000 kr.: Det specifikke beløb dækker over et komplet motorskifte på en Audi e-tron 55.
  • e-tron Claim Initiative: En dansk protestgruppe stiftet af Charlie Nielsen. Gruppen har i midten af december cirka 900 medlemmer, der alle deler erfaringer om tekniske svigt på modellen.
  • Massivt datagrundlag: Gruppen har indsamlet data fra cirka 16 procent af samtlige Audi e-tron 55-modeller på de danske veje. Det bekræfter Charlie Nielsen over for Ekstra Bladet.

Vanvittige priser på reparationer

Ekstra Bladet kan berette om hunde dyre reparationer på en Audi e-tron 55, som blev købt brugt for fire år siden til lidt over 700.000 kroner.

Den seneste reparation vil løbe op i på 138.000 kroner. En anden e-tron 55-ejer har efter et år betalt 70.000 kroner for reparationer.

– “De her biler er maksimalt seks år gamle, og det virker helt vildt, at hr. og fru Danmark skal låne penge i banken for at kunne betale en mekanikerregning på mere end 100.000 kroner,” siger Charlie Nielsen til Ekstra Bladet.

Han mener, at e-tron Claim Initiative er tæt på at have en dataindsamling, som er brugbar, men at gruppen skal finde ud af, hvad dataene kan bruges til.

– “I første omgang skal vi derfor have analyseret på den data, vi har indsamlet, og så håber vi, at det kan få sat gang i en god dialog,” siger Charlie Nielsen.

Håbet er, at det indsamlede data – også fra bilejere, som ikke oplever fejl kan melde ind, for at få et retvisende billede af udbredelsen af problemerne – og dermed kan skabe en dialog med de danske bilimportører.

I Danmark er der registreret omkring 5.600 e‑tron‑biler, så den her slags sager kan have stor betydning for mange. For hvis fejlene viser sig at være systematiske‑/fabrikationsfejl, kan det ikke få konsekvenser for både reparationer, men også gensalgsværdi for ejerne.

Annonce

Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.

Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!

Sag mod Audi i USA

Der kører mindst én international sag mod Audi. Der er ifølge sitet classaction.org i USA rejst et gruppesøgsmål mod Audi og koncernen omkring e‑tron-påstande om batteri­fejl, der kan medføre strømsvigt eller endda brandfare.

Som svar på denne sag har Audi forsøgt at få sagen afvist med argumentet, at tilbagekaldelse har afdækket problemet, og at klagerne angiveligt mangler konkrete beviser.

Massive tilbagekaldelser er dog ikke unormalt i branchen netop nu – for nylig måtte Toyota eksempelvis tilbagekalde over 1 million biler grundet potentielle fejl.

Der er endnu ikke faldet en dom, indgået et forlig eller kommet en konkret juridisk bindende konklusion hverken internationalt eller i Danmark.

Charlie betalte selv kassen

Charlie Nielsen har selv fået en stor regning på sin egen Audi e-tron. Det fortæller han til Jyllands-Posten.

En mislyd fra motoren bagved kostede ham en tur på værkstedet og en regning på 45.000 kroner, som dog blev dækket af hans reparationsforsikring.

Men bagmotoren skulle også skiftes til en pris på 73.200 kroner – her dækkede forsikringen kun de første 60.000 kroner.

Han fortæller til Jyllands-Posten, at han efter tre måneder som ejer af en Audi “aldrig nogensinde skal have en Audi igen”.

GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.

Hold mig opdateret (gratis)


Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 13. december 2025. Teksten er den 18. december 2025 aktualiseret.

Mere til historien

Mens der hos Audi-ejerne i gruppen e-tron Claim Initiative tages ladegreb, så har den danske Audi-importør, Semler Gruppen siden august både fejret 50-års jubilæum og rundet 100.000 biler på de danske veje. Samtidig blev prisen på Audi A6 e-tron sat ned med op til 125.000 kroner. Læs mere om det her

Slut med pris-gætteri: Google Maps finder den billigste benzin og diesel

En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.

(mere…)
Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres mønstret i de mange e-tron-fejl

NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.

(mere…)
Verdenspremiere: Ny stor Hyundai elbil med lynhurtig 800-volt teknik

Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.

(mere…)
MG salg slår rekord: 300.000 biler solgt i Europa

Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.

(mere…)
Skoda Elroq runder 10.000 biler: Danmarks mest solgte i 2025

Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.

(mere…)
Undgå ladekø i ”det sorte hul”: Her er den største risiko i julen

GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

elbil oplader clever lynoplader
Vejdirektoratet og Clever er enige: Mellem klokken 11 og 15 opstår ”det sorte hul” i juletrafikken, hvor risikoen for både kø på asfalten og ventetid ved lynladerne er størst (Foto: MereMobil.dk)

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.

Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.

”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15

Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.

Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".

Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.

LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl

4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen

  1. Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
  2. Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
  3. Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
  4. Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.

Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.

LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud

Hold øje med 2. juledag

Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.

Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.

Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.

Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.

Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.

Mere til historien

Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
6 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram