TV 2 og Viaplay mister millioner – forbrugerne kan ende med regningen
Streamingabonnementerne kan blive dyrere, og du kan ende med regningen. TV 2 og Viaplay står over for milliontab – og det kan få direkte konsekvenser for din månedlige pris.

Et nyt politisk indgreb mod bettingreklamer under sportsudsendelser kan få uventede konsekvenser for danske streamingbrugere.
Aftalen, der har bred opbakning i Folketinget, skal dæmme op for spilafhængighed – men den økonomiske regning kan ende hos forbrugerne.
Fløjt-til-fløjt-forbud med økonomisk slagside
Den nye lovgivning indfører et såkaldt fløjt-til-fløjt-forbud, som betyder, at reklamer for pengespil ikke må vises fra 10 minutter før kampstart til 10 minutter efter slutfløjt – både på flow-tv og streamingtjenester.
Målet er at beskytte især unge og sårbare grupper mod ludomani, som ifølge Sundhedsstyrelsen er stigende i Danmark.
For tv-stationer og streamingtjenester, der sender sport, betyder det tabte annonceindtægter i millionklassen.
Ifølge Stig Møller Christensen, kommerciel direktør hos TV 2, kan det koste stationen et tocifret millionbeløb årligt.
– “Vi mister en betydelig del af vores annonceindtægter – det er et tocifret millionbeløb, og det er klart, at de penge skal findes et andet sted,” sagde han til TV 2 i slutningen af oktober.
LÆS MERE: Chromecast er død! Her er et billigt alternativ
Viaplay og TV 2: Prisstigninger kan blive nødvendige
Også Viaplay Group Denmark mærker konsekvenserne.
Adm. Direktør Lars Bo Jeppesen udtalte til Ekstra Bladet:
– “Vi kan ikke sætte et præcist beløb på, men det er en betydelig økonomisk udfordring. Det er klart, at vi må se på, hvordan vi kan kompensere – og her er prisjusteringer en mulighed”.
Siden 2023 har både Viaplay, TV 2 Play og internationale tjenester som Netflix og Disney+ hævet priserne flere gange.
Viaplay har i 2025 hævet prisen på deres sportspakke også TV 2 Play har bedt om flere penge for deres produkt.
Samtidig har flere tjenester indført reklamebaserede abonnementer, som et forsøg på at fastholde brugere uden at hæve priserne yderligere.
LÆS MERE: TV 2 – Flere skal betale for TV 2 Play
Streamingmarkedet under pres
Streamingmarkedet er i forvejen presset af stigende produktionsomkostninger, faldende abonnenttal og øget konkurrence.
Ifølge Deloitte Media & Entertainment Outlook 2025 står streamingtjenester globalt over for en ny virkelighed, hvor vækst ikke længere er garanteret, og hvor forbrugerne i stigende grad fravælger abonnementer, der ikke leverer tilstrækkelig værdi.
Deloitte peger ikke på et specifikt fald i abonnenter, men fremhæver, at “subscription fatigue” og øget prisfølsomhed kan føre til opsigelser og lavere vækst – især i Europa og Nordamerika. Det understreger, at tjenesterne skal gentænke deres forretningsmodeller og investere i mere målrettet og differentieret indhold.
Samtidig har EU vedtaget nye regler om gennemsigtighed i reklamer og algoritmer, som også kan påvirke indtjeningen hos digitale medieplatforme.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Hvad tænker du? Er et forbud mod bettingreklamer vejen frem?

