Kinesiske bilproducenter er udfordret
Kun tre kinesiske elbilproducenter er på vej mod årets salgsmål.

En ny rapport fra Yiche Ranking viser, at kun tre kinesiske producenter inden for nye miljøvenlige køretøjer (NEV) ser ud til at nå deres ambitiøse salgsmål for 2025.
De fleste andre mærker på den kinesiske bil-informationsportal Yiche Rankings top-12-liste står over for store udfordringer i de sidste to måneder af året. Det skriver mediet Car News China.
En af de tre skiller sig ud. Og det er det her i Danmark solgte mærke Xpeng, som ti måneder inde i 2025 allerede har passeret dets salgsmål for året.
Xpeng havde sat sig et mål på 350.000 solgte biler, men nåede ved udgangen af oktober 355.209 solgte enheder.
Dermed bliver Xpeng den første kinesiske elbilproducent, der når sit 2025-mål to måneder før årets afslutning, noterer Car News China
To hænger på
Top-12-listen indeholder alene kinesiske bilmærker, hvor det udover Xpeng kun er Voyah, Nio og Zeekr, som kan ses i danske bilhuse.
Ellers er Leapmotor og Xiaomi Auto i hælene på Xpeng, hvor Leapmotor på en andenplads har solgt knapt 460.000 enheder af de for året forventede 500.000, mens Xiaomi Auto har solgt 306.000 enheder og forventer at nå 350.000 inden årets udgang.
Voyah, Nio og Zeekr hænger i bremserne. Især Voyah, som kun lige er over halvvejs mod et mål på 200.000 enheder, mens Nio skal sælge 200.000 enheder mere for at nå målet 440.000 enheder og Zeekr også kun er halvvejs mod et mål på 320.000.
Kigger man ned over listen er en hurtig konklusion, at Kinas bilproducenter ikke kan leve op til egne mål, når det kommer til salg af nye miljøvenlige køretøjer (NEV).
Xiaomi Auto kæmper
Xiaomi Auto, der altså har et årsmål på 350.000 solgte biler, kæmper ifølge Car News China med produktionsbegrænsninger og har derfor et stort antal uafviklede ordrer.
De månedlige leverancer ligger omkring 40.000 biler, men forventes at stige markant, når produktionen udvides i de kommende måneder.
De øvrige mærker sakker bagud
For mærkerne uden for listens top 4 ser situationen mere udfordrende ud.
Ingen af dem havde i oktober nået over 83,3 procent af deres mål for året, og det vurderes som usandsynligt, at de når i mål inden årets udgang.
Vækst trods manglende målopfyldelse
Selv om mange producenter halter bagud på salgsmålene, har flere – herunder IM Motors, Voyah og Nio – haft betydelig fremgang i salgsvolumen i 2025. De har lanceret populære nye modeller.
Konklusionen må være …
Elbilmarkedet i Kina fortsætter med at vokse, men 2025 viser sig som et udfordrende år for mange producenter.
Xpeng, Leapmotor og Xiaomi Auto skiller sig ud som de mest succesfulde med stærke salgstal og effektiv produktion, mens resten af feltet må fokusere på langsigtet vækst og modelinnovation for at styrke deres konkurrenceevne i fremtiden, lyder Car News Chinas konklusion efter årets første ti måneder.
Mere til historien
Vidste du, at du som bilist nu selv har ansvaret for at køre med dæk, der passer til det aktuelle og forventede føre? Læs mere her

