BMW siger farvel til chaufføren – 130 km/t uden at holde ved
BMW har fået godkendelse til “hands-off”-kørsel på motorvej. Du må køre 130 km/t uden at holde på rattet.

Det er ikke hver dag, at bilproducenter ryger forrest i køen for at få international godkendelse til automatiseret kørsel.
Men det er nu sket for BMW Group. Som den første tyske bilfabrikant har de fået grønt lys efter den nye UN-regulering UN Regulation No. 171 (DCAS), der tillader niveau-2 hjælpesystemer.
Og det er ikke bare “hjælp” man får, når man sætter sig rattet.
Det er “hands-off”-kørsel på motorvej, hvilket vil sige, at bilens elektroniske system, “Motorway Assistant”, er godkendt til at være sikker nok til at overtage kørslen.
Hvordan virker systemet så? Det giver BMW Group en forklaring på i en pressemeddelelse, hvor der blandt andet står: “Hvil behageligt hænderne i skødet, og indled overhalingsmanøvrer med et blik i sidespejlet”.
Annonce
Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!

“Motorway Assistant” er i første omgang godkendt “i flere europæiske lande” til den nye BMW iX3, men godkendelsen gør det muligt for BMW Group at tilbyde “Motorway Assistant” med niveau-2 “hands-off”-funktion i adskillige andre modeller og lande i fremtiden, lyder meldingen fra den tyske bilfabrikant.
BMW tilføjer, at systemet vil blive udvidet med “et udvidet udvalg af funktioner” og “yderligere innovative assistentfunktioner” så som kørsel i byer.
Den nuværende generation af har fået tildelt Tech Award i kategorien “Komfortassistentsystemer” af det tyske bilmagasin Auto motor und sport.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
130 km/t uden at holde ved
“Motorway Assistant” har tilladelse til at køre med føreren “uden hænder på rattet” på motorveje med en hastighed på op til 130 km/t – vel at mærke mens systemet styrer, skifter bane og guider ruten via øjenbekræftelse.
BMW kalder det “symbiotic”-kørsel, og mener hermed at chauffør og bil arbejder sammen med algoritmer og kunstig intelligens i et samspil, hvor føreren stadig har ansvaret, men kan nøjes med at være klar til at gribe ind.
For dig som bilist betyder det, at du kan sætte dig bag rattet i en bil, og lovligt tage hænderne fra rattet – men du bliver ikke frigjort fra opgaven som fører.
Sagt på en anden måde: Hvis du køber sådan en bil, er det ikke lig med ferie-mode på motorvejen. Det er komfort med en fod i den digitale fremtid – og en hånd på sikkerheden.
Konklusionen må være, at BMW har scoret et teknologisk og regulatorisk mål. Men sejren er ikke entydig. Der er stadig stor forskel på “hands-off” og “autonomt”.
Mere til historien
BMW har ikke en model de ti mest solgte biler i Danmark i oktober. Se listen her

