Nye regler kan ramme streamingkunderne økonomisk
I en ny politisk aftale står bettingreklamer under sportskampe til at få et forbud, men aftalen har også en bagside.

De fleste er nok enige i, at ludomani er en uheldig glidebane at komme ud i. Derfor er et forbud mod bettingreklamer under sportskampe næppe noget, der får de fleste til at blive forargede.
Men der kan være en bagside ved den nye aftale, som ender med at ramme forbrugerne af streamingtjenester og flow-tv.
Først og fremmest indebærer aftalen blandt andet et fløjt-til-fløjt-forbud, hvilket betyder, at reklamer for pengespil på tv og streaming bliver forbudt. Dette gælder fra 10 minutter inden kampstart til 10 minutter efter, kampen slutter.
Aftalen er indgået med et bredt flertal i Folketinget og skal bremse spilafhængigheden.
Men der kan være en betydelig bagside af denne nyhed – nemlig den tabte indtjening, som streamingtjenesterne og tv-stationerne går glip af.
I en artikel på TV 2 udtaler Stig Møller Christensen, kommerciel direktør på TV 2, at det er et tocifret millionbeløb, som de går glip af efter denne aftale. Penge, som skal findes et andet sted.
Ganske vist siger han, at der ikke er planer om prisstigninger på deres abonnementer, men det kan heller ikke afvises, at det alligevel kan blive en løsning senere hen.
Også Lars Bo Jeppesen, der blandt andet er CEO for Viaplay Group Denmark, udtaler, at det kommer til at ramme Viaplay.
Til Ekstra Bladet fortæller Lars Bo Jeppesen, at han ikke kan give et konkret beløb af forretningsmæssige årsager, men at det er et betydeligt beløb. Her er det heller ikke utænkeligt, at den tabte indtjening må hentes på andre måder, eksempelvis i form af prisstigninger.
LÆS MERE: Champions League kan blive dyrere
Hvor mange prisstigninger skal vi op på?
Jeg ved ikke, om det findes, men hvis der er et “årets streamingord”, så burde “prisstigninger” nok være en af kandidaterne.
De seneste år har vi skrevet utallige artikler om netop prisstigninger på streaming, både danske og udenlandske, og det er efterhånden en selvfølge, at der skal være jævnlige prisstigninger.
Aftalen her kan meget vel lægge til grund for endnu en prisstigning på de tjenester, der sender sport i fremtiden. For pengene skal hentes et sted, det er bare et spørgsmål om hvor.
LÆS MERE: HBO Max hæver priserne – rammer også ‘halv pris resten af livet’-kunder
Mere til historien
Aftalen skal træde i kraft hurtigst muligt og senest den 1. januar 2027, som det ser ud lige nu.

