Xpeng-opdatering gør bilen “helt utilregnelig”
En længe ventet softwareopdatering giver Xpeng-ejere store problemer med blandt andet “hårde opbremsninger på motorvejen”.

Det går i øjeblikket i bogstaveligste forstand op og ned for Xpeng i Danmark.
Den opdaterede Xpeng G9 nyder stor ros i anmeldelserne, mens en softwareopdatering skaber utryghed hos de danske Xpeng-ejere.
Således siger Xpeng-ejeren Jesper Simonsen til Jyllands-Posten, at han oplever, at vognbaneassistenten og den adaptive fartpilot er blevet værre efter opdateringen, og at det føles, som om bilen kører “beruset”.
– “Når du sætter den selvkørende udgave til, slingrer bilen som en pingpongkugle mellem de hvide striber på en helt almindelig dansk landevej,” siger Jesper Simonsen til avisen.
Han tilføjer, at bilen er blevet “helt utilregnelig” ved sammenfletning eller vognbaneskift.
En ventet opdatering
Opdateringen med versionsnavnet XOS 5.8.0 var ellers længe ventet og skulle efter planen netop forbedre fartpiloten og vognbanecentrering.
I en pressemeddelelse skrev Xpeng den 25. august, at opdateringen med XOS 5.8.0 “er mere end en rutinemæssig forbedring”.
XOS 5.8.0 var “årets tredje større OTA-opdatering” og kom efter opdateringer i både januar og i maj.
– “Hver opdatering har løftet niveauet for sikkerhed, personalisering og assistentsystemer. Alt i alt indeholder opdateringen 16 nye funktioner og 15 større optimeringer, som alle bygger på den feedback, Xpeng har modtaget fra sine kunder,” skrev Xpeng.
Et par af højdepunkterne i XOS 5.8.0 er ifølge Xpeng “Human-Machine Co-Driving: delt styring mellem fører og bil” og “Forbedret Adaptive Cruise Control: højere kurvehastigheder og mere komfortabel deceleration”.
Beta-version har været i test
XOS 5.8.0 blev sendt ud automatisk “over-the-air”, og blev desuden sendt ud til en “bred Beta-testgruppe, som får adgang til nye funktioner før den officielle lancering”, oplyser Xpeng.
– “På den måde sikrer Xpeng, at rapporteringer bliver afklaret hurtigt, og at nye idéer og ønsker kan indgå i det videre udviklingsarbejde,” lød det fra Xpeng.

Men ak! Siden opdateringen har flere Xpeng-ejere altså meldt om problemer som sorte skærme under kørsel, ustabil fartpilot og ændret co-driving.
Annonce
Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!
Frustrationer på Facebook
Avisen Danmark har dykket ned i kommentarsporene i Facebook-gruppen “Xpeng Danmark”.
Her er frustrationerne åbenlyse. Én bilist oplever ofte, at bilen “slukker ned” under kørslen, så der er sorte skærme over det hele, hvilket som bilisten oplever som “meget utrygt”.
En anden efterlyser at “få fikset” den adaptive fartpilot og oplever, at fartpiloten gør, at bilen bremser hårdt op midt på motorvejen og at afstandsbedømmelsen føles meget ustabil.
En tredje oplever i følge Avisen Danmark, at co-driving-funktionen er blevet meget anderledes, og at det er et problem i forhold til før opdateringen.
Xpeng-pressechef Mathias Brandt fortæller til Jyllands-Posten, at man arbejder på en løsning og er opmærksomme på, at flere bilister kan opleve slingren og unødige opbremsninger.
Bliver du utryg ved den nye opdatering, kan funktionerne med adaptiv fartpilot og vognbaneassistenten til hver en tid deaktiveres.
Var dette en spændende artikel? Få flere nyheder som denne i din indbakke. Tilmeld dig gratis her.
Mere til historien
Lægger du vægt på samspillet mellem bil og mobil, så er det værd at grundigt undersøge, hvordan det enkelte mærkes app bedømmes af andre brugere. Læs mere her