WeAre8: Nyt socialt medie giver dig penge for at se reklamer
Et nyt socialt medie, WeAre8, er lanceret i Danmark med en mission om at udfordre de etablerede giganter som Facebook og TikTok.

Platformen, der stammer fra London, vil gøre op med den traditionelle forretningsmodel, hvor brugeren er produktet, og i stedet give magten – og pengene – tilbage til brugerne.
WeAre8 er bygget på en ny filosofi, der prioriterer fællesskaber og en roligere oplevelse.
På platformen vil du ikke finde endeløse algoritme-feeds, der konstant forsøger at fange din opmærksomhed. De opsnapper heller ikke personlige data.
I stedet er fokus på korte videoer og socialt indhold i en mere overskuelig form.
LÆS MERE: Herning-skole opfordrer forældre til at forbyde børn sociale medier
-“Sociale medier burde tjene mennesker og vores fælles fremtid – ikke den anden vej rundt,” udtaler den australske grundlægger af WeAre8, Zoe Kalar, i en pressemeddelelse.
Det mest markante træk ved WeAre8 er dog, at brugerne bliver betalt for at se reklamer.
Når du vælger at se en reklame, får du et beløb ind på din konto, som du enten kan beholde eller donere til en god sag. Denne model skal sikre, at teknologien skaber værdi for både mennesker og planeten.
WeAre8 markedsfører sig som et “socialt medie med samvittighed” ved også at støtte klimaprojekter og sociale initiativer.
Med denne nye tilgang håber platformen at tiltrække danskere, der er trætte af den støj og de aggressive algoritmer, der præger de traditionelle sociale medier.
LÆS MERE: Unge er mere bekymrede over sociale medier
WeAre8 har desuden et erklæret mål om at reducere skærmtid og opfordrer derfor sine brugere til kun at bruge otte minutter på mediet dagligt, hvilket også er baggrunden for navnet.
Mere til historien
Danmark er det kun tredje land, der får adgang til platformen efter Australien og Storbritannien, hvor appen er blevet downloadet over to millioner gange.