BMW iX3: Startskuddet til en ny æra?
BMW bryder en af elbilernes barrierer med den kommende iX3. 10 minutters opladning kan tilføje hele 372 kilometer.

Det, der for få år siden blot var en vision, bliver nu til virkelighed.
Det må være forventningen til BMW-koncernen, når den anderkendte tyske bilproducent her i efteråret starter serieproduktionen af den kommende BMW iX3.
iX3 bliver nemlig den første model i den nye generation af elbiler, som BMW kalder “Neue Klasse”.
Og forventningerne er høje. iX3 skal ikke bare være endnu en elektrisk SUV, men modellen, der viser vejen for hele BMW’s fremtidige modelprogram.

Rækkevidde og opladning sætter nye standarder
BMW lægger stærkt ud. Ifølge en pressemeddelelse vil den første variant, BMW iX3 50 xDrive, kombinere 469 hestekræfter og firehjulstræk med en rækkevidde på op til 805 kilometer.
Det er langt mere, end de fleste konkurrenter i øjeblikket kan tilbyde.
Samtidig kan bilen oplades med op til 400 kW DC. Det betyder, at man på blot 10 minutter kan tilføje hele 372 kilometer – en hastighed, der kan ændre oplevelsen af langdistancekørsel markant.
Annonce
Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!
Energi bliver en ressource
En af de mest opsigtsvækkende nyheder er dog ikke kun, hvor hurtigt bilen lader – men hvad den kan gøre med energien bagefter.
Fra 2026 bliver iX3 nemlig udstyret med tovejsopladning. Det åbner for funktioner som Vehicle-to-Load, hvor bilen kan levere strøm til eksempelvis campingudstyr eller nødsituationer, og Vehicle-to-Grid, hvor den kan sende strøm tilbage til elnettet.
Det gør bilen til en aktiv del af fremtidens energisystem.
Fire superhjerner styrer bilen
Under motorhjelmen gemmer sig ikke blot en elektrisk drivlinje, men en helt ny elektronikarkitektur.
Fire kraftfulde computere, som BMW kalder for “superhjerner”, styrer alt fra infotainment til køredynamik.
Kapaciteten er mere end 20 gange større end i dag, og det giver ikke bare hurtigere systemer, men også mulighed for mere avanceret automatisering, sikkerhed og kunstig intelligens.
Kernen i køredynamikken er Heart of Joy, en supercomputer, der koordinerer motor, bremser og styring med en præcision, der ifølge BMW er op til ti gange hurtigere end i nuværende biler.
Det skal give en endnu mere direkte og intuitiv køreoplevelse – uden at gå på kompromis med komforten.
Nyt formsprog og digital oplevelse
Designmæssigt markerer iX3 begyndelsen på et nyt formsprog. Linjerne er mere enkle, men med klassiske BMW-proportioner.
Indvendigt præsenteres for første gang BMW Panoramic iDrive, hvor information kan projiceres på hele forrudens bredde.
En stor 17,9-tommer skærm og et nyt multifunktionsrat med haptisk (vedrører eller bruger følesansen og berøring, red.) feedback fuldender den digitale førerplads.

BMW iX3 er med andre ord ikke bare en ny model, men et signal om, hvor koncernen er på vej hen.
Den danske lancering finder sted i marts 2026.
FAKTA: Produktion, priser og lancering
BMW iX3 bliver som første model i Neue Klasse produceret på den helt nye BMW Group-fabrik i Debrecen i Ungarn.
De danske priser starter ved 649.900 krover (med 2026 registreringsafgift).
Foruden basisversionen fås den i tre udstyrsvarianter:
- M Sport (679.900 kroner) – med M Sport-pakke og metallak.
- Fully Charged (729.900 kroner) – med M Sport samt Innovation-pakke, varme i rattet, elektrisk anhængertræk, BMW Iconic Glow, bagagerumspakke, ekstra tonede ruder, multifunktionssæder og Parking Assistant Plus.
- Supercharged (749.900 kroner) – med M Sport og Fully Charged samt panoramaglastag og BMW Digital Premium.
BMW iX3 vil senere også blive lanceret i andre varianter.
FAKTA: BMW iX3 50 xDrive
- BMW iX3 50 xDrive.
- 469 hk.
- Rækkevidde op til 805 km.
- Forbrug 15,1-17,9 kWh/100 km.
- Opladningstid 10-80 % ved 400 kW: 21 min.
- CO2-ejerafgift 840 kr. årligt.
- Forbrug og rækkevidde kan påvirkes af bl.a. kørestil, hastighed, vejrforhold og ekstraudstyr.
Bilen, som vises i denne artikel, er vist med ekstraudstyr. Forbrugstal er desuden foreløbige, oplyser BMW.
Mere til historien
Lægger du vægt på samspillet mellem bil og mobil, så er det værd at grundigt undersøge, hvordan det enkelte mærkes app bedømmes af andre brugere. Læs mere her