Elbilen kan spare dig for flere tusinde kroner på en overraskende måde

Ny analyse viser, at elbiler indeholder stort potentiale for energilagring og dermed aflastning af elnettet.

En større udnyttelse af elbilernes batterier kan give både samfundsøkonomiske, klimamæssige og forbrugermæssige gevinster, siger brancheorganisation. (Foto: Mobility Denmark/PR)

Har du preppet og købt en powerbank i tilfælde af, at det går galt og du har behov for at have lagret strøm inden for rækkevidde?

Så har du måske forkøbt dig. Det gælder især ejere af elbiler.

Elbilernes batteri er nemlig noget nær den perfekte powerbank. Det er en powerbank i overstørrelse.

Således kan batterierne i elbilerne i fremtiden komme til at spille en central rolle for energiforsyningen og energiforsyningssikkerheden herhjemme.

Det siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, i en pressemeddelelse:

– “Der er et stort potentiale for at udnytte elbilerne som en energikilde – særligt i tilfælde af større strømafbrydelser, som den vi netop har været vidne til i Sydeuropa.”

Pæn årlig gevinst

Ifølge TV 2 har serviceteknikere fra Frederiksberg Forsyning testet den nye teknologi af på en hel bilflåde.

Bilerne har været tilkoblet elnettet i omkring 17 timer i døgnet og ageret buffer på elmarkedet.

Erfaringerne har været godt og givet flere fordele – ikke mindst økonomisk, hvor hver enkelt bil har givet en årlig indtægt på omkring 6.000 kroner.

Potentialet for et “husstandsbatteri” er stort

Mobility Denmark har foretaget en analyse af potentialet i elbilen som et såkaldt “husstandsbatteri”. Og det potentiale er stort. En elbil med to-vejs-ladning vil nemlig kunne lette udfordringerne for mange husstande.

– “Teknologien kan skabe stor værdi i pressede situationer, og det er én af flere grunde til at se nærmere på mulighederne for implementering af teknologien i Danmark,” uddyber Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

Ny ladeteknologi muliggør, at elbilernes batteri kan udnyttes og integreres i det danske elnet.

En kæmpe passiv kapacitet

I Danmark har elbilerne en samlet batterikapacitet på 31 GWh, og et nyt estimat viser, at den forventes at stige betydeligt frem mod 2030, hvor der vil køre et sted mellem 1 million og 1,5 millioner elbiler på de danske veje.

Elbilerne kan i øjeblikket tilsammen lagre den strøm, som havvindmølleparken Middelgrunden i gennemsnit producerer på 128 dage. Dermed er elbilerne en uudnyttet ressource, der via to-vejs-ladning kan lagre strøm og supplere elnettet efter behov.

– “Det kan i praksis også være af stor betydning for de enkelte husstande, som kan oplade deres bil, når strømmen er billigst, og bruge den som energikilde på tidspunkter i døgnet, hvor efterspørgslen efter strøm er stor,” siger Mads Rørvig.

Samtidig ventes batterikapaciteten at stige over de kommende år, og ny ladeteknologi kan i stigende grad være med til at sikre et stabilt elnet i Danmark, vurderer brancheorganisationen.

🔹 Her kan du se, om du kan spare penge på bilforsikringen. Svar med det samme. Ingen salgsopkald eller mails. Tjek selv her Annoncelink

To-vejs opladningsystem

En implementering af to-vejs-opladning i Danmark, også kendt som Vehicle-to-Grid (V2G), kan integrere elbilerne i det danske elnet.

V2G indebærer, at elbilens batteri ikke blot kan modtage strøm fra elnettet ved opladning, men også levere strøm tilbage.

Dermed kan batteriet blive en vigtig buffer, som tager imod overskydende energi og leverer den tilbage ved behov. På den måde kan elbilerne bidrage til at balancere udsvingene i elproduktionen fra vind og sol.

– “Der er et stort potentiale i V2G-teknologi, der kan bidrage til et mere fleksibelt og stabilt elnet – særligt i spidsbelastningsperioder. En implementering er ikke uden udfordringer, men teknologien er moden, og interessen er stor.”

– “Derfor er det også vigtigt, at der skabes klare rammer for afregning, skatteforhold og adgang til elmarkedet for V2G-aktører. En større udnyttelse af elbilernes batterier kan give både samfundsøkonomiske, klimamæssige og forbrugermæssige gevinster,” siger Mads Rørvig.

Var dette en spændende artikel? Få flere nyheder som denne i din indbakke. Tilmeld dig gratis her.

Mere til historien

Er det billigere at køre elbil, når alle omkostninger regnes med? Læs her, hvad det koster i forhold til benzin og diesel

Yngre danskere åbner døren for kinesiske elbiler

En ny undersøgelse viser, at danskere og svenskere under 45 år er mere åbne overfor kinesiske elbiler end resten af befolkningen.

(mere…)
Elbiler kan have kortere rækkevidde i sommervarmen

Mange kan opleves en udfordring med rækkevidden i sommervarmen.

(mere…)
Tesla lancerer ny Model Y 

Rygterne svirrer om, at Tesla er på vej med en ny Model Y, som er mere rummelig end den nuværende.

(mere…)
Selvkørende parkering kommer nu med en sikkerhedsgaranti

Byd er klar med fuldautomatisk parkering og lover at dække skader som systemet måtte foresage.

(mere…)
Udgår Tesla Model S og Model X?

Det er slut med at bestille en ny Tesla Model S og Model X i Danmark. Det rejser spørgsmålet om de udgår fra markedet eller er på vej i nye versioner.

(mere…)
Elbilen har fået gear – sådan opleves det

TESTDRIVE: Jeg har prøvekørt den nye Lexus-elbil med gearskift.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram