Batteriet ændres i Skoda Elroq – lavere opladeeffekt
For at undgå leveringsproblemer har Skoda valgt, at ændre batteriet i en af deres Skoda Elroq-modeller.

Skoda Elroq, som var den mest solgte bil herhjemme i april, har nu i en af varianterne fået en ændring i forhold til, hvad der tidligere er meldt ud.
Det gælder Skoda Elroq 85-modeller, som vil få ændret batteritypen. Grunden at undgå leveringsproblemer eller forsinkelser.
Det betyder dermed, at det nye batteri har en maksimal ladeeffekt på 135 kW DC, hvor det i de allerede producerede modeller er på 175 kW DC.
Ifølge Skoda, så betyder det dog ikke noget i ladetiden fra 10-80 procent. Ladekurven på det nye batteri er nemlig mere jævn.
LÆS MERE: Skoda sælger bedre end nogensinde
Ifølge Skoda skal kunderne dog ikke være bekymrede.
–”Alle kommende Skoda Elroq 85-modeller, der produceres fra og med kalenderuge 25 i 2025, bliver udstyret med et nyt højvoltsbatteri – samme type som anvendes i den nye Enyaq 85. Denne ændring medfører en justering af den maksimale ladeeffekt fra 175 kW DC til 135 kW DC. Ladetiden 10-80 procent SoC forbliver uændret 28 minutter pga. en mere jævn ladekurve. Baggrunden for ændringen er en optimering af forsyningskæden for at sikre stabil produktion og pålidelige leverancer til vores kunder,” skriver Skoda Danmark til MereMobil.dk.
LÆS MERE: Skoda teaser for ny 7-personers SUV
Det er altså derfor ikke alle Elroq-modellerne, som får det nye batteri, men kun Elroq 85.
Ifølge Skoda Sverige, så vil Elroq 85 blive produceret med det nye batteri fra uge 25 (2025) og frem til andet kvartal 2026. Det skriver ViBilägare.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Mere til historien
Skoda har fået stor succes med deres Enyaq og nu også Elroq. Den nye Enyaq ventes også, at fange danskernes interesse. Læs hvad anmelderne synes om den.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

