Hold inde med bilkøbet – afgifterne ændres
Der bliver ingen prisstigninger på elbiler, og det skal være billigere at købe en ny bil.

Jeg er nok den forsigtige type, når det kommer til store køb som f.eks. en ny elbil, og de nye meldinger om en omlægning af bilafgifterne får mig i hvert fald til at vente, medmindre den gamle Octavia bryder helt sammen.
Ifølge en ”central kilde” synger registreringsafgiften på sidste vers, skriver Ekstra Bladet.
Sagen er, at afgiften med årene er blevet udhulet og ikke længere indbringer så store summer til statskassen som tidligere. Som det er nu, bidrager registreringsafgiften med ni milliarder kroner til statsfinanserne. Det er en halvering siden 2018.
Pengene, og gerne flere end de nuværende, skal bilejerne nok komme af med. F.eks. tales der om roadpricing, så dem der slider på vejene, betaler flere penge end dem, som ikke gør.
En fordel ved roadpricing er, at også udenlandske bilister kommer til at betale.
Den halvårlige ejerafgift er også i spil i lighed med højere benzinafgifter.
LÆS MERE: Xpeng åbner nyt showrooom centralt i Danmark
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Langsom indfasning
Ifølge Ekstra Bladets kilder bliver omlægningen af bilafgifterne indfaset over en længere periode, så man ikke risikerer, at nuværende elbilsejere pludselig får reduceret deres bils værdi med et trylleslag.
Politikerne vil også gerne undgå, at bilsalget pludselig stopper, fordi bilisterne afventer store prisfald.
Det, som står tilbage lige nu, er, at de planlagte prisstigninger på registreringsafgiften i forhold til elbiler er aflyst – og at regeringen ønsker at finde en løsning på bilbeskatningen inden sommerferien.
🔹 Her kan du se, om du kan spare penge på bilforsikringen. Svar med det samme. Ingen salgsopkald eller mails. Tjek selv her Annoncelink
Mere til historien
Hvad tænker du om de nye tiltag? Skriv gerne en kommentar herunder.