Bliver du køresyg i din elbil? Her er forklaringen
Flere danskere får køresyge af at køre i elbil. Det forskes der i to steder i Danmark.

Køresyg eller bare kvalme. Det oplever mange førere og deres passagerer i elbiler.
Og med det hele tiden stigende salg af elbiler på det danske marked bliver der kortere og kortere mellem en dansk bilejer, som har været i kontakt med svimmelhed, kvalme eller sågar har kastet op under en køretur.
Forklaringen på fænomenet er simpel. Det har Mads Klokker, der er læge og leder af Center for Hørelse og Balance på Rigshospitalet, forklaret til TV 2 Kosmopol.
Og det er faktisk inde i øret, man skal kigge.
– “Det er den voldsomme acceleration og de unaturlige bevægelser, som vi ikke har lært tidligere. Det er den måde, man bremser på ved regenerering, som også er en ny bevægelse,” siger Mads Klokker om grunden til, at så mange flere bliver køresyge i elbiler.
Han tilføjer, at også den manglende lyd og al informationen fra skærmene kan gøre en elbilejer køresyg.
Det er altså elbilens køreegenskaber, som påvirker vores balanceorgan i det indre øre.
– “Vi skal ind i øret og finde forklaringen. Der kommer informationer fra øret og buegange og accelerationsmålere, som vi kan kalde det. Og det bliver sammenholdt med det, vi ser. Og hvis de ting ikke passer, så er det, vi bliver syge,” forklarer Mads Klokker.
Trøst og forskning
Så trænger kvalmen trænger sig på, og begynder øjnene at rotere i hovedet på dig, mens maven vender på hovedet og knurrer, så kan du trøste dig med, at køresyge – eller transportsyge, som det lægefagligt hedder, ophører normalt, når man ikke længere er i bevægelse.
På Regionshospitalet Gødstrup ved Herning og på Rigshospitalet arbejdes der på at blive klogere på transportsyge. På Rigshospitalet sker med støtte fra Novo Nordisk Fonden, hvor der er indledt et treårigt forskningsprojekt i emnet i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
På Regionshospitalet Gødstrup har man indledt et samarbejde med politiet, som efter indkøb af ti elbiler har oplevet køresyge i elbiler.
I fremtiden skal forskningen gerne munde ud i flere behandlingsmåder, så færre oplever transportsyge.
Mere til historien
Ny analyse viser, at vi betaler alt for meget for vores forsikringer. Læs her, hvordan du kan tjekke om du kan spare penge på din bilforsikring
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

