BYD vil sætte ny standard for lynopladning
Rygterne svirrer om, at BYD vil lancere en ny 1.000 volts platform i midten af marts måned.

Verdens største producent af elbiler, BYD, er klar til at revolutionere markedet med en ny 1.000 volt højspændingsplatform.
Denne banebrydende teknologi lover ultrahurtig opladning og øget batterilevetid, hvilket adresserer nogle af de største udfordringer for elbilejere.
LÆS MERE: Måske vildledende påstande om elbilernes rækkevidde
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Den nye platform giver mulighed for at oplade op til 300 kilometers kørsel på blot fem minutter. Til sammenligning tager det nuværende 800 volt systemer, som findes i populære modeller som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, omkring 18 minutter at oplade fra 10 til 80 procent.
Udover den markant hurtigere opladning reducerer 1.000 volt platformen belastningen på batteriet og genererer mindre varme, hvilket forlænger batteriets levetid. Desuden muliggør platformen, at elmotorer kan opnå højere hastigheder uden at øge deres fysiske størrelse.
LÆS MERE: Nye detaljer: Denne SUV satser på rækkevidde
For at udnytte den fulde opladningshastighed vil BYD også lancere nye lynladere, der understøtter den høje spænding.
Ifølge de seneste oplysninger forventes den nye 1.000 volt platform at blive lanceret i midten af marts. Det skriver CarNewsChina.
LÆS MERE: Flere skal have råd til en elbil
Med denne teknologi tager BYD et stort skridt mod at gøre elbiler endnu mere praktiske og attraktive for forbrugerne. Introduktionen af den nye platform forventes at starte med high-end modellerne og gradvist rulle ud til resten af BYD’s modelprogram i de kommende måneder.
Hvornår vi får en reel elbil med 1.000 volts platform, det er dog uvist. Da det ofte tager lidt tid fra lancering til en bil, der kan købes, har denne platform.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Mere til historien
BYD meldte i februar måned ud, at de vil åbne selvstændige showrooms i den kommende tid, hvor de i dag har til huse hos Terminalen. Det første selvstændige showroom åbnede 1. marts.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

