Så meget betyder vinterkulden for rækkevidden på din elbil
GUIDE: Elbilerne har kortere rækkevidde om vinteren, men hvor meget betyder kulden for den opnåede rækkevidde?

Når vinterkulden, eller bare generelt lave temperaturer i nærheden af frysepunktet, rammer, er det træls at være elbilsejer, i hvert fald hvis lang rækkevidde er vigtigt.
Lidt firkantet kan man sige, at for hver grad temperaturen når under 20 grader, skal der trækkes 1 procent af rækkevidden. Tommelfingerreglen er tidligere fremsat af FDM.
Det betyder, at hvis vinterkulden har lagt sig over Danmark, og temperaturen er -5 grader, så er din elbils rækkevidde reduceret med 25 procent. Kører din elbil normalt 420 kilometer på en fuld opladning, har vinterkulden således reduceret rækkevidden til 315 kilometer.
Tænder du for sæde- og ratvarme, elbagrude eller fuld power på varmeapparatet og musikken, bliver den faktiske rækkevidde endnu kortere.
Derimod er det lækkert at bilen kan varmes op “fra appen” selvom det trækker på batteriet.
GUIDE: Elbil: Det betyder varmepumpen for dig
Annonce
Hvis du indtaster din nummerplade NETOP NU, så kan du lynhurtigt se, om DU også kan spare op mod 3.000 kr. på bilforsikringen
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Vinterkørsel: Holder bilproducenterne det, de lover?
Alle elbiler er opgivet med en såkaldt WLTP-rækkevidde, der i praksis er meget teoretisk, men hvor usikker er WLTP-tallet? Det har en stor undersøgelse fra FDM og seks tilsvarende organisationer i fællesskab testet.
Testen er simuleret motorvejshastighed ved 0 grader.
Toyota BZ4K FWD er elbilen med den MINDST præcise WLTP-rækkevidde blandt 25 testede biler ved vinterkørsel på motorvej. Bilen er opgivet til 504 km WLTP, men kørte reelt 223 kilometer, hvilket svarer til et fald på 54 procent.
Polestar 2 LM SR afviger med 45 procent (632 WLTP, km blev til 349 km), mens Skoda Enyaq Coupé 85 lå på 44 procent.
Elbiler under lup: Her er bilerne med flest og færrest fejl
Den bil, som havde det mest præcise tal, var Nio ET 5 LR, men også VW ID.7 Pro S lå i den bedre ende sammen med Mercedes-Benz EQS 45+.
En anden undersøgelse, denne gang fra den norske bilistorganisation NAF og Motor.no, udråbte derimod Polestar 3 som vinder af en rækkeviddetest i vinterkulden, mens Tesla Model 3 kom ind på en andenplads.
Du kan læse mere om undersøgelsen fra Norge her.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Det anbefales at anvende dæk med lav rullemodstand, der er egnede til el- og hybridbiler, for at opnå optimal ydeevne. Et korrekt dæktryk er essentielt, da det påvirker rullemodstanden og dermed energiforbruget.