Rallyinspirerede Polestar-modeller indtager FAT Ice Race
Nogle konceptbiler fra Polesar skal køre FAT Ice Race i Østrig.

Polestar udvider sin ‘Arctic Circle’-serie med nye versioner af Polestar 3 og Polestar 4, der følger i fodsporene på Polestar 2 Arctic Circle fra 2022.
Serien af rallyinspirerede biler viser det svenske mærkes fokus på performance og får offentlig debut ved FAT Ice Race 2025 i Østrig den 1. februar 2025.
Michael Lohscheller, CEO for Polestar, udtaler, at Arctic Circle-kollektionen afspejler Polestars rødder i motorsport og demonstrerer deres performance-DNA kombineret med skandinavisk design. Bilerne er udviklet under ekstreme forhold ved polarcirklen, og Polestar ser frem til at vise deres potentiale ved FAT Ice Race.
Polestars performance-DNA er formet af motorsport og erfaringer fra Arktis, og er blevet integreret i hele modelprogrammet af Joakim Rydholm, Head of Driving Dynamics hos Polestar.
Rydholm har over 30 års erfaring i motorsport og har sammen med Polestars designteam anvendt rallyinspiration til at skabe biler med forskellige egenskaber.
Ifølge Rydholm var arbejdet med Polestar 2 Arctic Circle en unik oplevelse, og det har været både sjovt og udfordrende at overføre konceptet til de to nye SUV’er.
I samarbejde med teknologipartnere har Polestar skabt skræddersyede løsninger, der fremhæver bilernes performance-DNA.
Bilerne er bygget på en af Polestars svenske R&D-faciliteter og har forhøjet frihøjde, justerbare Öhlins-dæmpere, specialiserede Pirelli-dæk med pigge, OZ Racing-fælge, nye Quad Evo-frontlygter fra Stedi og Recaro-skålsæder.
Derudover er der tilføjet tilbehør som ski, tagbøjler, opbevaringsløsninger og bjærgningsudstyr, hvilket viser Polestars samarbejde med forskellige partnere.
Kilde: Polestar pressemeddelelse
Mere til historien
Polestar oplyser til MereMobil.dk at bilerne umiddelbart ikke bliver tilgængelige på det danske marked. De er konceptbiler, som demonstrerer Polestars performance og svenske rødder.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

