Ikke den sidste store ændring i den danske bilbranche
Bildanmark med forhandlere af forskellige mærker og modeller på ethvert gadehjørne, hører måske fortiden til.

Det er nye tider for autobranchen og bilkøberne i Danmark.
52 forhandlere af Ford og Hyundai kan ikke længere forhandle de to bilmærker, lød det for en uges tid siden.
Nic. Christiansen Gruppen (NCG), en af de største bilimportører i Danmark, opsagde samarbejdet med alle forhandlerne og gav dem et års varsel.
Blandt de berørte er store navne som Ejner Hessel og Karvil-koncernen.
I stedet har NCG valgt at koncentrere forhandlingen af de to mærker hos færre, større partnere i hver region.
De nye partnere er:
- Brdr. Hosbond i Nordjylland
- Nielsen Car Group i Midt- og Vestjylland, Sjælland og Lolland-Falster
- Autohuset Vestergaard i Sydjylland og Fyn
- Nielsen Car Group i Storkøbenhavn og Lolland-Falster
- NCG (Hyundai og Ford) og Andersen Biler (Ford) i Storkøbenhavn og Nordsjælland.
I Aarhus-området er det endnu ikke afgjort, hvem der skal have ansvaret for regionen, skriver Avisen Danmark.
Udviklingen er måske den bilfremtid at bilkøberne skal forberede sig på. En ”fremtid” der allerede nu byder på onlinebestilling af blandt andet Tesla og Xpeng.
Ikke den sidste store ændring for bildanmark
Udviklingen hos Ford og Hyundai er sandsynligvis en forsmag på, hvad vi kan forvente for andre bilmærker i fremtiden.
Spørgsmålet er, om mærker som Stellantis, Volkswagen og Skoda vil følge trop, eller om de vil vælge en anden strategi. Sådan lyder det fra Rene Tønder, strategisk rådgiver i bilbranchen, ifølge et opslag på hans LinkedIn-profil.
Importdirektør i NCG, Thomas Jöhncke, siger til Avisen Danmark, at beslutningen taget for at være på forkant med udviklingen i autobranchen, hvor konkurrencen er hård og værdikæderne er pressede.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
For godt et år siden trak Ford Motor Company sig ud af Danmark og solgte forretningen til NCG.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

