Hyundai satser stort på solid-state batterier
RYGTE: Hyundai er ved at tage et stort skridt mod de såkaldte “drømmebatterier”.

Hyundai er på vej til at tage et afgørende skridt mod fremtidens elbilteknologi. Ifølge koreanske ET News vil Hyundai i marts starte en pilotproduktion af solid-state batterier.
Solid-state batterier omtales også som “drømmebatteriet” på grund af deres høje energitæthed og lave brandrisiko.
Ifølge mediet vil Hyundai afholde en officiel åbningsceremoni, hvor topchefen Euisun Chung samt repræsentanter fra samarbejdspartnere og leverandører vil deltage.
Pilotlinjen vil i første omgang fungere som et testanlæg, hvor Hyundai kan undersøge, om batterierne lever op til de forventede ydelses- og kvalitetskrav.
Teknologien er stadig ikke kommercielt tilgængelig, og Hyundai satser nu stort på at være blandt de første til at gøre den klar til masseproduktion.
Når pilotlinjen går i gang, forventes Hyundai også at begynde at teste de første prototyper i egne elbiler for at undersøge batteriernes præstation og holdbarhed. Dog skal du væbne dig med tålmodighed, i forhold til at kunne købe en elbil med solid-state batterier.
Målsætningen er at have de første solid-state batterier klar i elbiler omkring 2030. Her er en stor udfordring at gøre produktionen billig og samtidig have en stabil forsyning af materialer til batterierne.
LÆS MERE: BYD åbner egne showrooms inden for kort tid
HVAD ER SOLID STATE BATTERIER? Solid state-batterier er en ny type batteri, der bruger faste materialer i stedet for flydende elektrolytter. De har potentiale til at revolutionere elbilsindustrien på grund af deres mange fordele: De kan lagre mere energi, hvilket giver elbiler længere rækkevidde, og de kan oplades hurtigere end traditionelle batterier, hvilket reducerer ladetiden. Derudover er de mindre brandfarlige og anses for at være sikrere, og de faste materialer er mere stabile og kan føre til længere levetid for batteriet. Selvom der stadig er nogle teknologiske udfordringer og højere produktionsomkostninger, forventes solid state-batterier at blive mere udbredte i fremtiden og spille en afgørende rolle i udviklingen af elbiler.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Hyundai er ikke alene om at arbejde på solid-state batterier. Toyota og flere andre bilproducenter er også i gang med udviklingen, men ingen har endnu formået at bringe teknologien i storproduktion.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

