YouTube påvirker danskernes tv-vaner
Snuden er primært i mobilskærmen, men en ny tendens viser, at særligt én afspillerenhed vinder frem.
YouTube på tv-skærmen vinder frem i Danmark
Over to millioner danske voksne (over 18 år) streamer nu indhold fra YouTube på deres tv mindst en gang om måneden.
Denne tendens markerer en betydelig stigning i antallet af seere, der bruger YouTube på den store skærm, lyder det i en opgørelse fra YouTube.
Kvalitetsindhold og streaming-tendenser driver udviklingen
Ifølge Andreas Plesner, Branding Lead for YouTube i Nordeuropa, er der to primære faktorer, der driver udviklingen.
For det første er der en generel stigning i streaming på tv-skærme, og for det andet tilbyder YouTube i dag mere indhold i høj kvalitet, der egner sig til at blive set på en stor skærm, lyder det i en pressemeddelelse.
Plesner fremhæver YouTubes sportsindhold som et eksempel på dette.
Indhold og brugeradfærd påvirker hinanden
Plesner påpeger, at brugerne på tv-skærmen ofte ser indhold sammen med familie eller venner, hvilket minder om traditionel tv-sening.
Dette fører til en efterspørgsel efter indhold, der ligner det, man typisk ser på primetime-tv-kanaler, og indholdsskaberne tilpasser sig denne efterspørgsel.
Samlet set ser over fire millioner voksne danskere YouTube mindst en gang om måneden på tværs af forskellige enheder.
Mere til historien
På MereMobil.dk oplever vi også tendensen. I 2022 så kun 8 procent vores kanal på et tv. I 2024 var tallet steget til 18 procent. Kun 9 procent ser med fra en tablet. Du finder vores techkanal her.