Renault 5 snupper titlen!
For andet år i træk løber Renault med den prestigefyldte pris Car of the Year 2025. I år er det Renault 5, som er i førertrøjen.

En jury bestående af 60 uafhængige motorjournalister fra 23 forskellige lande har tildelt Renault 5 E-Tech Electric den eftertragtede titel foran et stærkt felt af konkurrenter.
Renault er efterhånden ”vant” til at blive vinder af den prestigefyldte pris. Sidste år var det Renault Scenic E-Tech, der vandt prisen.
Historisk set har Renault en lang tradition for at vinde Car of the Year-titlen.
Tidligere vindere inkluderer Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Scenic (1997), Megane (2003), Clio II (2006), Scenic E-Tech Electric (2024) og altså nu Renault 5 E-Tech Electric i år.
Renault 5 E-Tech Electric sejrede over Citroën ëC3, Kia EV3, Hyundai Inster, Dacia Duster, Cupra Terramer og Alfa Romeo Junior, som også var med i finalerunden.
-“I Renault Group, i Renault og Ampere er vi utroligt stolte over at vinde den prestigefyldte Car of the Year-titel for anden gang i træk. Renault 5 E-Tech Electric er en sand ‘game changer’ i Europa. Hvis der er en bil, der har potentialet til at transformere elbilmarkedet, så er det denne her,” udtaler Fabrice Cambolive, CEO for Renault-brandet, i en pressemeddelelse.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Attraktiv pris presser konkurrenterne
De danske priser på Renault 5 E-Tech Electric blev offentliggjort først på ugen og starter ved blot 184.990 kroner. Den aggressive prissætning lægger pres på konkurrenter som Hyundai Inster, Mini Cooper og MG4.
| Nummer | Model | Point |
| 1 | Renault 5 E-Tech / Alpine A290 | 353 |
| 2 | Kia EV3 | 291 |
| 3 | Citroën ëC3 | 215 |
| 4 | Hyundai Inster | 172 |
| 5 | Dacia Duster | 168 |
| 6 | Cupra Terramer | 165 |
| 7 | Alfa Romeo Junior | 136 |
Mere til historien
Selvom Renault 5 E-Tech Electric vandt, var den danske dommer, Søren W. Rasmussen fra FDM, ikke helt enig. Han havde nemlig Kia EV3 øverst på sin liste, og den endte på en flot andenplads i den samlede bedømmelse.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

