Bilafgifter: Skoda Enyaq kan stige med over 130.000 kroner
I de kommende år kommer der afgifter på elbiler. Det vil allerede fra næste år kunne ses på prisen for de mest populære elbiler i Danmark.
Med DI Bilbranchen som kilde blotlægger TV 2, hvor meget danskerne de kommende år skal forvente, at deres elbil vil være pålagt i afgift.
Blandt andet vil en Skoda Enyaq blive 136.000 kroner dyrere i 2030 sammenlignet med i dag, noterer TV 2.
Mens afgiften på nogle af de i øjeblikket 20 mest populære elbiler i Danmark overhovedet ikke stiger, så tager nogle modeller gevaldige hop i pris.
For eksempel vil højdespringeren BMW i5 i 2027 være pålagt en afgift på 183.500, mens blandt andet Volvo EX30 og Renault Megane ikke vil være pålagt afgift.
Det er konsekvenserne af, at partierne bag bilafgifterne har aftalt en gradvis indfasning af bilafgifterne med otte procent om året frem mod 2030.
Annonce
Hvis du indtaster din nummerplade NETOP NU, så kan du lynhurtigt se, om DU også kan spare op mod 3.000 kr. på bilforsikringen
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Flere modeller i spil
Dog arbejder Bilbranchens Organisationer og Det Radikale Venstre på forslag, der vil fjerne registreringsafgiften på alle biler.
Forslagene skal skaffe den samme finansiering, som det nuværende system giver.
Det betyder, at der hentes penge ind ved en kombination af en fælles vejskat for alle, der på sigt skal udvikles til en egentlig roadpricing-model, en fordobling af ejerafgiften for konventionelle biler og en endnu større forhøjelse for elbiler, skriver tv-stationen.
Samtidig vil bilbranchen fjerne elrabatten for elbilejere, der lader op derhjemme, mens Det Radikale Venstre droppe rabatten for plug-in hybridbiler.
I dag kommer der 28 milliarder kroner ind fra bilskatterne inklusive benzin- og dieselafgifter.
Hos brancheorganisationen Mobility Denmark forventes det, at over 70 procent af salget af nye biler i 2025 bliver elbiler.
Men erfaringerne fra Sverige og Tyskland viser, at salget går i stå, hvis man ikke fortsat subsidierer elbiler.
– “Vi har en unik mulighed lige nu. Vi kan få flere over i de mere miljørigtige biler, øge væksten i samfundet og afskaffe en masse bureaukrati, fordi flere hundrede er ansat til at kontrollere, at registreringsafgiften bliver betalt korrekt,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark, til TV 2.
MINISTEREN REAGERER: Skatteminister Jeppe Bruus er bekymret for, at de planlagte prisstigninger fra 2026 vil gøre elbiler for dyre og dermed skade både salget af elbiler og den grønne omstilling. Problemet ligger i den nuværende aftale fra 2020, der siger, at afgiften på elbiler, især de dyreste modeller, skal stige med 8% om året frem til 2030. Ministeren mener, at denne stigning er for voldsom og vil have den ændret. Kilde: TV 2.
Mere til historien
Der blev solgt færre elbiler i EU sidste år end i 2023. Læs mere om det her