Xiaomi sætter tempo på global udrulning af elbilerne
Det går godt for Xiaomi SU7. der har solgt rigtigt godt. Nu vil Xiaomi udvide forretningen.
Teknologigigant Xiaomi er efter sigende i fuld gang med at forberede en ekspansion af sin elbilsforretning til markeder uden for Kina.
Selvom Xiaomi for nylig lancerede sin første elbil i Kina, og den anden model er klar til debut næste år, har virksomheden allerede fokus på det globale marked. Det skriver Cnevpost.
Ifølge rapporter er Xiaomi ved at sammensætte et dedikeret team til at lede det internationale salg, med fokus på markedsundersøgelser, projektledelse og eftersalgssupport.
Strategien involverer en gradvis udrulning på udvalgte markeder med salg af mindre partier.
Ved at udnytte sit eksisterende netværk af over 100 Xiaomi-butikker verden over, kan virksomheden måle markedets respons og finjustere sin tilgang, før en fuld lancering finder sted.
Annonce
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring
Indtast din nummerplade og se prisen på 30 sek – gratis!
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Over 100.000 solgte elbiler
Xiaomis første elbil, SU7 sedanen, debuterede i Kina i marts med en startpris på 215.900 yuan.
Virksomheden annoncerede for nylig, at den havde overgået sit leveringsmål for 2023 på 100.000 enheder for SU7 og satte et nyt mål på 130.000 enheder for 2024.
SU7 fik sin internationale debut på Mobile World Congress i Barcelona i februar, efterfulgt af en særlig fremvisning i Paris i juli.
Under arrangementet i Paris udtrykte Xiaomis administrerende direktør, Lei Jun, ambitioner om at sælge Xiaomi-biler i Europa inden 2030. De seneste rapporter tyder dog på, at virksomheden muligvis fremskynder tidsplanen.
Ny model ventes i sommeren 2025
Xiaomis anden elbil, YU7 SUV’en, lanceres i juni eller juli 2025. Det vil være oplagt at inkludere YU7 i den indledende internationale ekspansion, da SUV’er generelt er mere populære på vestlige markeder.
Selvom Xiaomi har en stærk erfaring inden for forbrugerelektronik, bliver det ikke let at etablere sig som en betydelig aktør på det globale elbilsmarked.
Virksomheden vil stå over for hård konkurrence fra etablerede bilproducenter og andre nye elbilsmærker. Men hvis Xiaomis succes på hjemmemarkedet er en potisiv indikator.
Vil du læse flere artikler som denne? Modtag et techoverblik gratis i indbakken 3 gange om ugen. Tilmeld dig her.
Mere til historien
Xiaomi er kendte over hele verden for at sælge alt fra telefoner, over smarthome-dimser til køkkenudstyr – og alt derimellem.