Derfor vil Apple ikke have sin egen søgemaskine
Apple har udtalt sig i sagen om Google. Det amerikanske justitsministerium fortæller, hvorfor de ikke selv ønsker en søgemaskine.
Ofte er Apple som en lukket bog, og det er sjældent mange detaljer, man får ud af selskabet. Derfor er det også typisk lækager og rygter, man må ty til.
Men med sagen mellem Google og det amerikanske justitsministerium (DOJ) er der alligevel kommet nogle ret ukendte detaljer frem om Apples egne planer.
For at opridse den igangværende sag ultrakort mener DOJ, at Google driver monopol, og de er i gang med at granske Google. Monopolet er blandt andet på deres Google Play Store og Chrome.
LÆS MERE: Google kan blive tvunget til at sælge Chrome
Aftalen mellem Apple og Google om deres søgebrowser bliver også kigget igennem. Hvis du ikke kender den, kan det kort beskrives med, at Google betaler Apple for at kunne være standard-søgemaskine.
I den forbindelse har Eddy Cue, Apples Senior Vice President for Services, ønsket at udtale sig om, hvorfor det er nødvendigt med denne aftale, og hvorfor Apple ikke blot laver deres egen søgemaskine, skriver 9to5mac.
- Hvis Apple skulle udgive en søgemaskine, ville det kræve kapital, og mange medarbejdere skulle omrokeres, hvilket ville have en milliardomkostning og tage flere år. Her ønsker Apple at fokusere på andre områder.
- Kunstig intelligens er under kraftig udvikling og vil gøre det økonomisk risikabelt for Apple, hvis de begyndte på deres egen søgemaskine i denne tid.
- Apple mangler specialiserede folk og infrastruktur til at kunne drive en søgeannonceringsforretning. Det ville være nødvendigt for at holde det profitabelt og er uden for Apples kompetenceområde. Ligeledes ville det gå imod Apples egne principper om privatlivsbeskyttelse.
Man skal se Apples udtalelse som et forsvar for Google. Hvis denne aftale bliver dømt som monopol og eventuelt skulle opløses, vil argumenterne mod Apples egen søgemaskine måske kunne bruges til at forsvare aftalen.
Vil du læse flere artikler som denne? Modtag et techoverblik gratis i indbakken 3 gange om ugen. Tilmeld dig her.
Mere til historien
Det kom ligeledes frem, at Google i 2022 betalte omkring 20 milliarder dollars til Apple for at være standard-søgemaskine på Apple-enheder.