Elbilen lider i kulden

Vinteren har ramt Danmark og det koster på rækkevidden.

Vinterkørsel kræver andet end om sommeren (Foto: Pixabay.com / fancycrave1)
Vinterkørsel kræver andet end om sommeren (Foto: Pixabay.com / fancycrave1)

Sneen daler over det danske land og termometeret viser grader under frysepunktet. 

Det gør også, at elbilen kan få det sværere. 

Når det bliver koldt, så bliver rækkevidden nemlig kortere. Og jo koldere det bliver jo kortere bliver rækkevidden.

En tommelfingerregel er, at hver grad under 20 grader tager 1 procent af rækkevidden. Jo mere du så varmer sæder, kabine og rat – jo mere strøm tager det også.

LÆS MERE: Bilejere ønsker nem reparation af elbiler

Det tager desuden også længere tid at oplade elbilen i det kolde vejr.

Annonce

Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.

Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!

Kræver gode dæk til vejret

Elbiler er tungere end benzin og dieselbiler, samt oftest baghjulstrunke. Derfor kræver det også, at man har dæk på, som passer til vejret. Ligesom også fælgene skal være godkendt til bilens vægt og dækkene ligeså. 

Det er en god idé at have noget ”de-freezer” med i bilen, da opladedæksel, stik, døre og andet kan fryse til. Dog hjælper det ikke på dørene, hvis man har en de-freezer inde i bilen.

De fleste elbilsejere kan også sørge for, at kabinen er varmet op til en forudbestemt temperatur. Det gør, at du kan komme ud til en varm bil, hvor isen er smeltet af ruderne.

Har du din bil sat til ladning, så går dette ikke ud over strømforbruget – men det gør det, hvis bilen ikke er sat til ladning.

I det kolde vejr er der også mindre af bilens regenerering, da der simpelthen opsamles mindre energi ved opbremsninger på en kold bil end på en varm bil. 

HØR PODCASTEPISODEN: Er en dyr opdatering til Tesla en gevinst ved brugtsalg?

Mere til historien

Det kan koste en bøde på 1.000-1.500 kroner, hvis du kører med begrænset udsyn. Er du rigtig uheldig kan du risikere en frakendelse af kørekortet. Du skal kunne se ud af ruderne. Mens også sidespejle, lygter og nummerplade også skal være fri for is og sne.

Renault Twingo er klar som elbil – her er detaljerne

Renault har præsenteret deres populære lille bil, Twingo, som elbil. Læs mere om Renault Twingo E-Tech her. 

(mere…)
Vores første indtryk af Skoda Vision 7S – den kommende Octavia elbil

Skodas mest ambitiøse bud på en elektrisk arvtager til Octavia er Vision 7S. Fremtiden er gennemtænkt. Her er vores første indtryk af Skoda Vision 7S.

(mere…)
Kør 130 km/t i din BMW uden at holde ved

BMW har fået godkendelse til “hands-off”-kørsel på motorvej. Du må køre 130 km/t uden at holde på rattet.

(mere…)
Xpeng X9 er spottet i Danmark

Den er camoufleret og føreren ønskede ikke, at vi tog billeder bilen, men det er Xpeng X9.

(mere…)
Kinesiske bilproducenter er udfordret

Kun tre kinesiske elbilproducenter er på vej mod årets salgsmål.

(mere…)
Volvo sænker priserne og opgraderer udstyret på EX40 og EC40

Volvo har sat prisen ned og er klar med nye udstyrsvarianter af modellerne EX40 og EC40.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram