Nu kommer straftolden på elbiler
Der er nu givet grønt lys til EU-Kommissionen, så nu kommer straftolden på elbiler, der er produceret i Kina.
Vi har siden i sommer skrevet om en straftold, som var ventet ville ramme elbiler, der er produceret i Kina.
Nu har EU-Kommissionen så fået grønt lys for at pålægge en ekstra told på batteridrevne elbiler, som importeres fra Kina. Denne ekstra told er oveni den told på 10 procent, som EU i forvejen har på kinesiske elbiler.
Men nu er det altså besluttet, at der oven i kan lægges op til 35,3 procent ekstra told på elbiler produceret i Kina.
Kinesiske elbiler vil få ekstra straftold
Siden i sommer har flere elbilsproducenter set nærmere på mulighederne for at flytte noget af produktionen til EU, så de dermed kan undgå denne straftold.
Grunden til denne ekstratold er, at EU-Kommissionen tidligere har gennemført en undersøgelse, som viste, at Kina giver en urimelig statsstøtte til egne bilproducenter. Dette er med til at forvride markedet i EU.
Tolden kan være første skridt mod en handelskrig mellem EU og Kina. Mange frygter også, at Kina vil komme med et modsvar og lægge en øget told på europæiske produkter. Tyskland frygter, at den tyske bilindustri og økonomi vil blive ramt hårdt.
EU-Kommissionen har dog besluttet, at der med Kinas massive statsstøtte ikke er nogen vej udenom.
Kommissionen skal nu finde ud af om den ekstra told skal pålægges i starten af november.
Findes en forhandlingsløsning med Kina, så kan ekstratolden måske undlade at blive indført. Men indtil videre har det altså ikke været muligt at opnå enighed mellem EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, og Kinas præsident Xi Jinping.
Toldsatserne er forskellige fra producent til producent.
- Tesla: 7,8 procent
- BYD: 17,0 procent
- Geely (Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr, Smart): 18,8 procent
- SAIC (MG, Maxus, IM): 35,3 procent
- *Øvrige: 20,7 procent
*Øvrige inkluderer Aiways, BMW, Chery, China FAW, Dongfeng, Great Watt Motor, Leapmotor, NIO, Xpeng og Volkswagen.
Straftold på elbiler: Tesla slipper billigst
Det er uvist, hvad det vil betyde for priserne på det danske marked.
Mere til historien
Dansk Industri håber, at man kan finde en løsning, så det undgås at ende i en handelskrig mellem EU og Kina.
Læs også:
BYD vil undgå EU-told – flytter en del af produktionen