Skoda giver smugkig på Elroq
Skoda har afsløret nye skitser af den kommende Elroq. Se dem her.
Skoda har verdenspremiere på den nye Elroq den 1. oktober 2024, men løfter allerede nu sløret lidt for den kommende elbil.
Denne kompakte crossover ser ud til at blive et interessant alternativ til den populære Enyaq.
Selvom Elroq er 15 cm kortere end Enyaq, påvirker det ikke benpladsen, da reduktionen primært er sket i bagenden. Den mindre størrelse forventes også at gøre Elroq mere prisvenlig end Enyaq, hvilket potentielt kan øge salget yderligere.
Bagagerummet er dog mindre end i Enyaq og rummer 470 liter, der kan udvides til 1.580 liter ved at lægge bagsæderne ned.
Prisen vil formegentlig starte fra lidt under eller omkring 300.000 kroner.
Skoda-logoet vil kun være at finde på fælgene, mens der både på motorhjelmen og bagsmækken står SKODA.
LÆS MERE: Skoda har afsløret ny model – mød Skoda Epiq
Bag rattet er et lille centralt display, mens der er en 13 tommer skærm med infotainment i midterkonsollen.
Elroq 50 har en elmotor på bagakslen med 170 hk (125 kW) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto), mens Elroq 60 har 204 hk (150 kW) og et batteri på 63 kWh (59 kWh netto). Begge har en topfart på 160 km/t. Sådan skriver Skoda om den nye Elroq på deres hjemmeside.
Elroq 85 og 85x har et batteri på 82 kWh (77 kWh netto) og henholdsvis 286 hk (210 kW) og 299 hk (220 kW). Ydermere har 85x elmotor på både bag- og foraksel og dermed firehjulstræk. Topfarten hos begge biler er 180 km/t., og rækkevidden på en fuld opladning er mere end 560 km.
Alle modeller kan lade med både AC (11 kW) og DC-lynladning, hvor Elroq 85 og Elroq 85x kan lynlade med op til 175 kW. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 28 minutter.
Verdenspremieren er, som nævnt, den 1. oktober og her ventes det også, at de danske priser så småt er klar.
Kort efter offentliggørelsen åbnes der måske for bestillinger af den nye bil. Mens den ventes at være klar til levering i første kvartal 2025.
Mere til historien
Skoda ventes også, at komme med modellen Vision 7S, der er en 7-sæders konceptbil med et 89 kWh batteri og en rækkevidde på over 600 km. Kabinen er udført i et symmetrisk wrap-around-design med et bredt, horisontalt instrumentpanel, som videreføres ind i dørene og øger pladsfornemmelsen.