Skoda giver smugkig på Elroq
Skoda har afsløret nye skitser af den kommende Elroq. Se dem her.

Skoda har verdenspremiere på den nye Elroq den 1. oktober 2024, men løfter allerede nu sløret lidt for den kommende elbil.
Denne kompakte crossover ser ud til at blive et interessant alternativ til den populære Enyaq.
Selvom Elroq er 15 cm kortere end Enyaq, påvirker det ikke benpladsen, da reduktionen primært er sket i bagenden. Den mindre størrelse forventes også at gøre Elroq mere prisvenlig end Enyaq, hvilket potentielt kan øge salget yderligere.
Bagagerummet er dog mindre end i Enyaq og rummer 470 liter, der kan udvides til 1.580 liter ved at lægge bagsæderne ned.

Prisen vil formegentlig starte fra lidt under eller omkring 300.000 kroner.
Skoda-logoet vil kun være at finde på fælgene, mens der både på motorhjelmen og bagsmækken står SKODA.
LÆS MERE: Skoda har afsløret ny model – mød Skoda Epiq
Bag rattet er et lille centralt display, mens der er en 13 tommer skærm med infotainment i midterkonsollen.

Elroq 50 har en elmotor på bagakslen med 170 hk (125 kW) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto), mens Elroq 60 har 204 hk (150 kW) og et batteri på 63 kWh (59 kWh netto). Begge har en topfart på 160 km/t. Sådan skriver Skoda om den nye Elroq på deres hjemmeside.
Elroq 85 og 85x har et batteri på 82 kWh (77 kWh netto) og henholdsvis 286 hk (210 kW) og 299 hk (220 kW). Ydermere har 85x elmotor på både bag- og foraksel og dermed firehjulstræk. Topfarten hos begge biler er 180 km/t., og rækkevidden på en fuld opladning er mere end 560 km.
Alle modeller kan lade med både AC (11 kW) og DC-lynladning, hvor Elroq 85 og Elroq 85x kan lynlade med op til 175 kW. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 28 minutter.
Verdenspremieren er, som nævnt, den 1. oktober og her ventes det også, at de danske priser så småt er klar.
Kort efter offentliggørelsen åbnes der måske for bestillinger af den nye bil. Mens den ventes at være klar til levering i første kvartal 2025.
Mere til historien
Skoda ventes også, at komme med modellen Vision 7S, der er en 7-sæders konceptbil med et 89 kWh batteri og en rækkevidde på over 600 km. Kabinen er udført i et symmetrisk wrap-around-design med et bredt, horisontalt instrumentpanel, som videreføres ind i dørene og øger pladsfornemmelsen.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

