Endelig! Uber genåbner app og taxakørsel i Danmark
Så gik den ikke længere! Nu genopstår Uber i Danmark via et nyt samarbejde med Drivr.
Jeg husker stadig, da musikindustrien forsøgte at bekæmpe ulovlig piratkopiering med lov og magt. Det endte i milliardtab. Da Uber kom, forsøgte taxabranchen det samme – paragraffer, fagforeninger og politikere var på banen for at redde vognmændene.
Uber tabte slaget, men ikke krigen om taxakunderne.
Branchen ville ikke indse, at Uber varslede nye tider – og nu kommer Uber tilbage.
Det er taxaselskabet Drivr, som har indgået et samarbejde med Uber, der muliggør en genåbning af Uber i Danmark. Det sker fra 2025.
Drivr står for bilerne og chaufførerne, men Uber står for den teknologiske platform – og ikke mindst en ENORM brandingværdi.
Noget af det vigtige i Uber-appen er, at man kan se, hvor bilerne er, og hvilken bedømmelse chaufførerne har. Efter turen kan chaufføren og kørslen bedømmes.
Det bliver interessant at se, hvilken prissætning turene får.
– “Vi har netop annonceret samarbejdet og arbejder nu frem mod lanceringen i starten af 2025, hvor priser naturligvis vil holde sig indenfor gældende lovgivning,” fortæller Bo Svane, CEO i Drivr, til MereMobil.dk.
Bo Svane oplyser desuden, at Drivr holder fokus på København under opstarten af samarbejdet med Uber.
Derfor kører jeg (næsten) aldrig med taxa
For mig er der primært to årsager til, at jeg aldrig kører med taxa. Prissætningen er en faktor, men serviceniveauet er også vigtigt. Og når man først har prøvet at blive brændt af på en taxabestilling, når man skal nå toget, så finder jeg andre løsninger.
For syv år siden, før Uber blev smidt ud af Danmark, kørte jeg glædeligt med Uber, når jeg var i København. Ikke på grund af den lavere pris, men fordi servicen og tilgængeligheden var højere.
Når jeg om morgenen landede med toget på Hovedbanegården, gik jeg direkte ud i den kaotiske taxakø, hvor mange stod og ventede på en taxa.
Med Uber gik jeg hen om hjørnet og bookede med appen. Få minutter senere kunne jeg bypasse køen og komme frem til mødet i tide.
Der er ingen tvivl om, at Uber har et stærkt varemærke, som vil gavne Drivr i forhold til turister, som kommer til København.
Samarbejdsløsningen mellem et lokalt taxaselskab og Uber bliver ikke unik for Danmark. Det praktiseres flere steder i verden.
Jeg bor i Odense og ser ofte hvordan taxaer holder i lange rækker for at vente på en tur. Det tjener man ikke penge på. Som jeg ser det, er det stærke ved Uber-løsningen, at bilerne hele tiden er på gaden og den nærmeste vogn kan sendes til en kunde.
Selvfølgelig er der kommet appløsninger til taxaer, siden Uber, men når jeg på telefonen scroller gennem de mange taxaapps. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal vælge. Det ved jeg fra 2025.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Den daværende ledelse af Uber var temmelig konfrontatorisk over for myndighederne. Nu søges der mod samarbejder med partnere forskellige steder i verden.